1397/11/04 پنج شنبه

نیمه شعبان سالروزولادت حضرت ولي عصرمهدي موعود (عج) بر عموم مسلمين جهان مبارك باد......قال الكاظم عليه السلام: يُغيبُ عن أبصار الناس شَخصُهُ و لايُعيبُ عن قُلوب‌المؤمنين ذِكره؛ او (حضرت مهدي عجل‌الله‌تعالي‌فرجه الشريف) از ديده مردم پنهان مي‌شود، ولي يادش در دلهاي مؤمنين هيچگاه فراموش نمي‌شود

  
 اخبار -> هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت
بازگشت>>
شماره خبر :   11698
هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت


هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در سالن ‌همایش‌‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، آیت‌الله محی‌الدین حائری و آیت‌الله علوی عضو خبرگان رهبری و لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرد.

*عدم وجود کرسی‌های مهدی‌شناسی در کشور/ آموزه مهدویت، دکترین نظام جمهوری اسلامی
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام سید مسعود پورسیدآقایی، دبیر هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در افتتاحیه این همایش، با بیان اینکه در عصر حاضر دو راهبرد برای مهدویت در بعد اعتقادی و راهبردی قابل تبیین است، دو رویکرد اساسی اعتقادی و راهبردی در خصوص آموزه مهدویت یکی از نیازهای جدی ماست و در این حوزه ما چندین هزار حدیث داریم که نیازمند بررسی سندی و دلالی و پژوهش اجتهادی است و این امر را باید در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‏ها پیگیری کرد.
وی با تاکید بر غنی بودن فقه شیعه، افزود: برخلاف غنای موجود در عرصه مهدوی، در قسمت آموزه مهدویت بسیار کم کار بوده‌ایم و به برکت انقلاب اسلامی ایران این تلاش‌ها در این مسیر آغاز و اندکی به بالندگی رسید.
پورسید آقایی با بیان اینکه آموزه مهدویت، دکترین نظام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: این سخن به این معناست که این آموزه قابلیت صورت‌بندی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، تربیتی و فرهنگی را دارد و این در حالی که است که کرسی‌های افلاطون و ارسطو شناسی در همه جا هست، خبری از کرسی مهدی شناسی نیست.
وی درباره علت نامگذاری هشتمین همایش مهدویت به عنوان «هنر زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» بیان داشت: در راستای دغدغه مقام معظم رهبری درباره ورود هنر به عرصه دینی این نامگذاری صورت گرفت، چرا که مقام معظم رهبری با اشاره به غریبگی و فاصله‌ای که میان هنر و حوزه‌های اهل علم ایجاد شده است، خواستار بر طرف کردن آن شده بود تا زبان رسای هنر با آموزه‌های دینی عجین شود و این آموزه‌ها با زبان هنر بیان شود تا رنگ جاودانگی بگیرد.
دبیر هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت هنر انتظار را بخش خاصی از هنر دینی دانست و اظهار داشت: هنر انتظار، هنری دینی با محوریت امام است که مکلفیم در عصر غیبت، وی را ترازو و میزانی بدانیم و خود و اعمالمان را با آن بسنجیم؛ همان‌گونه که حضرت علی (ع) میزان الاعمال است، امام مهدی (عج) نیز میزان الاعمال است.
وی معرفی شاخصه‌های جامعه زمینه‌ساز را یکی از ضرورت‌های فعلی جامعه علمی کشور دانست و تصریح کرد: ما به دنبال توصیف جامعه‌ای هستیم که در آستانه جامعه منتظر است و معتقدیم که اگر چنین جامعه‌ای را طراحی کرده و ایجاد کنیم، امام خواهد آمد.
پور سید آقایی در پایان سخنانش به گزارش اجمالی از برگزاری همایش مهدویت پرداخت و گفت: 45 نفر از اندیشمندان خارجی به ارایه مقاله پرداختند که در این همایش حضور دارند و تنها 25 نفر از آنها موفق به ارائه مقاله خواهند شد، این میهمانان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، هلند، ایتالیا، فرانسه، لیتوانی، افغانستان، عراق، مصر، لبنان، بحرین، یمن، پاکستان، فیلیپین و بورکینافاسو هستند.

*هدف از ظهور حجت(عج) رسیدن به انّا لله است
در ادامه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی با طرح این سوال که چرا مدت زمان غیبت کبری این مقدار طولانی شده است، به تبیین این موضوع پرداخت و ابراز داشت: طولانی شدن غیبت و طرفی دیگر طولانی شدن عمر حضرت حجت(ع) می‌تواند عاملی برای تغییر و تحول جهانی باشد، زیرا تحول بزرگ جهانی هنگامی رخ می‌دهد که انسان‌ها به مرز پختگی رسیده باشند.
وی در تشریح تفاوت مسئله انتظار با مکاتب دیگر ساخته بشری، افزود: انسان صاحب مافوق هسته‌ای است، وقتی هدف او متعالی باشد، این انرژی آزاد می‌شود، ولی اگر به سوی هدف‌هایی دیگر حرکت کند، هرچند به ظاهر قدرتمند است اما به شدت ضعیف و ناتوان است، لذا مکاتب بشی نتوانسته‌اند به خوبی از این انرژی درونی استفاده کنند.
آیت‌الله حائری با بیان اینکه مصایب با همه تلخی‌اش برکت است، اظهار داشت« غیبت یک مصیبت است، اما نعمتش این است که انسان همه مکاتب را آزمایش می‌کند و در این فرصت داده شده، پی خواهد برد که به شدت ضعیف و ناتوان است.
وی با اشاره به اینکه هدف از ظهور رسیدن به انّا لله است، ادامه داد: در هنگام ظهور عمل و ذکر قلبی مردم انّا لله و انّا الیه راجعون خواهد بود.
پس از اتمام سخنرانی آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی، گروه ارکسترال فردای روشن به اجرای اثر بزرگ فردای روشن پرداختند.

*تقدیر از مهدی یاوران
همچنین بعد از سخنرانی علی لاریجانی در همایش از مهدی یاوران عرصه مهدویت با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و تشکر به عمل آمد، این افراد در شاخه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری و اجرایی دارای کارکردهای مثبت و قابل توجه در حوزه‌های مختلف مرتبط با مهدویت و نظام اسلامی، بوده‌اند.
در عرصه مدیریت، در این همایش از محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حسن تقدس نژاد معاون اداری مالی صداوسیما، در عرصه هنر، از فرج الله سلحشور و پرویز شیخ طادی، کارگردانان سینمای ایران و در بخش کودک و نوجوان از مرتضی دانشمند و سمانه علیشیری در بخش داستان و طراحی نشریات کودک و نوجوان مهدویت، تجلیل شد.
در بخش رسانه، از سیدکمال حیدری از شبکه الکوثر، مدیر بخش مهدویت خبرگزاری شبستان و حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری تجلیل شد، همچنین در پخش پژوهش از محمود ارجمند، حجت الاسلام علی الحکیم، پژوهشگر خارجی و حجت‌الاسلام جواد جعفری، تجلیل شد، در بخش نهادها و کانون‌ها از تلاش‌های فرهنگی حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی نسب و مهدیه فلاحی، مدیر کانون مهدویت جامعه الزهرا(س)، قدردانی شد.
در بخش فعال مهدوی از سردار حبیب الله لکزایی مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان سیستان و بلوچستان و معصومه پاکت‌چی تجلیل شد، تجلیل شوندگان دیگر هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، حجت‌الاسلام محسن حیدری، امام جمعه اهواز و حجت‌الاسلام حسین احمدی قمی، مدیر انتشارات مسجد مقدس جمکران بودند، همچنین در بخش خبرنگاران از تلاش‌های حمیدرضا علیپور و زهرا حسینی، دو خبرنگار فعال در حوزه مهدویت، تجلیل شد.
در این همایش، در بخش خیرین مهدوی کشور، از سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی تجلیل شد؛ همچنین تجلیل از حسن مهدی (جانباز)، شهید مصطفی چمران و شهید سید مرتضی آوینی به عنوان هنرمند شهید مهدوی، آیات القرمزی، شاعره مجاهد بیداری اسلامی از بحرین تجلیل شد.

*تببین شاخصه‌های هنر در ترسیم جامعه مهدوی/ اذان گویی سرلشکر در حین سخنرانی
در بخشش دوم مراسم افتتاحیه هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، سرلشکر سید حسن فیروزآبادی به ارائه مقاله‌ای با عنوان «ضرورت توجه به هنر در دکترین مهدویت» پرداخت.
وی در بخشی از مقاله خود به تبیین هنر دینی و معنوی پرداخت و با برشمردن شاخصه‌های هنر دینی، ابراز داشت: هنر خاستگاه فطرت انسان است، هنر ابزار نمایش و تجلی کمال و زیبایی و هر آنچه که تمنای فطری آدمی آن را منشا معنا و کمال‌یابی می‌داند است، پس بین هنر و فطرت رابطه محکم وجود دارد، هنر با این کارکرد خود می‌تواند در خدمت دین فطری قرار گیرد.
فیروزآبادی با تاکید بر اینکه انسان‌های منتظر ویژگی‌ یک مشتاق و یک پیرو لایق و یک سرباز با مهارت و مجهز را کسب کند، هنر می‌تواند آن را تجلی کند، تصریح کرد: هنر باید در این تعالی خودش را متحول کند و هم اثر بگذارد، ‌در جامعه مهدوی، هنر با سه توانمندی خود (گذر از زمان، مکان و ظاهر) می‌تواند خود را در خدمت تعهد،‌ایمان و ارزش‌های اسلامی و انتظار مهدوی قرار دهد.


 
 
 كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به دبيرخانه‌دائمي‌اجلاس‌دوسالانه‌بررسي‌وجودي‌ابعادحضرت‌مهدي(عج)مي‌باشد