1397/11/04 پنج شنبه

نیمه شعبان سالروزولادت حضرت ولي عصرمهدي موعود (عج) بر عموم مسلمين جهان مبارك باد......قال الكاظم عليه السلام: يُغيبُ عن أبصار الناس شَخصُهُ و لايُعيبُ عن قُلوب‌المؤمنين ذِكره؛ او (حضرت مهدي عجل‌الله‌تعالي‌فرجه الشريف) از ديده مردم پنهان مي‌شود، ولي يادش در دلهاي مؤمنين هيچگاه فراموش نمي‌شود

  
 

تاريخ نشر: 15/12/1390

مبحث: مقالات تخصصي

نويسنده: administrator

منبع:

مطالعات: 1224

بازگشت >>
نظرسنجي: ( 1 راي) 
  گذری بر اهداف عالیه امام مهدی(عج)
خلاصه:

 به قلم: سیدمحمدرضا طباطبائی‌نسب
ویرایش: دکتر داود میرزائی مقدم

در این مجموعه به 40 هدف از مجموعه اهداف بلند حضرت مهدی(عج) اشاره شده است. با بیان این اهداف انسان به جایگاه رفیع و حرکت جهانی حضرت ولی عصر(عج) آگاه می‌گردد. هر کدام از این اهداف با توجه به آیات و روایات تبیین شده است.
به طور خلاصه 14 مورد از 40 مورد اهداف مورد نظر به شرح زیر است:
1ـ مبارزه با فتنه و نابود کردن دشمنان خدا.
2ـ نابودی باطل و احیاء حق.
3ـ زمینه سازی برای حکومت صالحان.
4ـ روشن نگه داشتن نور الهی در عالم هستی.
5 ـ ایجاد تفاهم و دوستی و صمیمیت در بین مردم.
6 ـ اجرای عدالت اجتماعی.
7ـ تکامل عقول و اخلاق مردم.
8 ـ نجات امت اسلام.
9ـ محو فقر و رعایت تساوی.
10ـ انتقام از دشمنان خدا.
11ـ از بین بردن تردیدها در میان مردم.
12ـ برگرداندن هواپرستی به خداپرستی.
13ـ احیاء شعائر اسلامی.
14ـ سرپرستی و رسیدگی به امور دوستان و شیعیان.
بررسی 40 هدف از اهداف بلند حضرت ولی عصر(عج)
با استفاده از آیات و روایات

1ـ محو فتنه و مبارزه با فتنه‌گران و نابود کردن دشمنان دین خدا
این هدف مهم را می‌توان از آیه «وَ قَاتلوهَم حتی لا تکونَ فِتنه و یکون الدّین کُلَّهُ لله... » (سوره انفال ـ 39) استفاده نمود: با (کافران) نبرد کنید تا دیگر فتنه‌ای نباشد و دین همه دین خدا گردد.
در حدیث شریف است که امام معصوم(ع) می‌فرماید: تأویل (یکون الدین.....) در زمان ظهور امام زمان(عج) می‌باشد.

2ـ نابودی باطل و احیاء حق است
خداوند متعال می‌فرماید:
« قُل جاءَ الحَق وَ زَهَق الباطِل اِنَّ الباطِلَ کانَ ذَهُوقاً » (سورة اسراء ـ 81): بگو (پیامبر) حق آمد و باطل نابود شد به درستی‌که که باطل نابود شدنی است.
هدف قیام امام زمان(عج) این است که باطل را نابود و حق را جایگزین آن نماید و باطل نابود شدنی است و این مفهوم را می‌توان از روایات برداشت نمود ـ و تأویل جاء الحق ـ به زمان ظهور امام زمان(عج) است. (تفسیر البرهان، ج 2، ص 441)
3ـ زمینه سازی برای حکومت صالحان
یکی از اهداف بلند حضرت ولی عصر(عج) ایجاد زمینه مناسب برای حکومت صالحان است و ظهور حضرت و رجعت امامان معصوم(ع) خود بهترین دلیل برای تحقق این موضوع است. جالب آن که خداوند متعال در سوره انبیاء آیه 105 به این مطلب اشاره فرموده است: « .... اَنَّ الاَرض یَرُثها عبادی الصَّالحون »
در احادیث شریف است که ائمه معصومین(ع) عبادی الصالحون را به امام زمان(عج) و یاران باوفای آن حضرت تأویل نموده‌اند. (بحارلانوار، ج 51، ص47)


4ـ احیاء فرهنگ اسلام و قوانین متعالی آن
یکی دیگر از اهداف قیام آن حضرت احیاء و معرفی صحیح و واقعی فرهنگ اسلام و قوانین متعالی آن است. خداوند متعال در سوره حج آیه 41 در قسمتی از این آیه شریفه به گوشه‌ای از اهداف حضرت اشاره می‌فرماید. خداوند بلند مرتبه در این آیه شریفه می‌فرماید:
« الذین اِن مَکناهُم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا زکوه و امر و بالمعروف و نهوا عن المنکر....»
همان کسانی که در زمین مکانشان دهیم (چند هدف را دنبال می‌کنند)
1ـ نماز می‌گذارند. ( یعنی به دنبال احیاء فرهنگ نماز هستند)
2ـ زکات می‌دهند. ( یعنی حقوق الهی احیاء و اداء می‌نمایند)
3ـ امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.
در حدیث است که امام معصوم(ع) فرمودند: تأویل«الذین» در آیه شریفه، ائمه(ع) و امام زمان(عج) و یاران او می‌باشند. (بحارالانوار، ج51، ص 47)

5 ـ روشن نگهداشتن نور الهی در عالم هستی
خداوند متعال در سورة صف آیه 8 می‌فرماید:
« یُریدون لِیُطفِؤُا نُورَ اللهَ بِاَفواهِهِم وَ الله مُتِمَّ نُورِهِ وَ لوکَرِهَ الکافِرون؛ می‌خواهند نور خدا را با دهان‌هایشان (دشمنان خدا) خاموش کنند ولی خدا کامل کننده نور خویش است گرچه کافران را ناخوش آید.»
و در حدیث است که امام معصوم(ع) فرمود تأویل« والله متم نوره » به وسیله امام زمان(عج) است. (بحارالانوار، ج 51، ص49) امام عصر(عج) که ظهور و آمدنش باعث حفظ نور الهی و واسطة فیض الهی می‌شود.

6 ـ هواپرستی به خدا پرستی باز گردانده شود
حضرت علی(ع) می‌فرماید:
« یَعطفُ الهَوی عَلَی الهُدی اِذا عَطَفُوا الهُدی عَلَی الهَوی. (نهج البلاغه، بحارالانوار، ج51، ص 130)؛ (چون مهدی(عج) ظهورکند) هوا پرستی را به خدا پرستی باز گرداند پس از آنکه خداپرستی را به هواپرستی باز گردانده باشند.
7 ـ افکار و نظریات را طبق قرآن باز گرداند
حضرت علی(ع) می‌فرماید:
« .... یَعطِفُ الرَّایَ عَلَی القرآن اِذا عَطَفُوا القرآن عَلُی الرَّأی. (نهج البلاغه، بحارالانوار،ج 51، ص 130)» ؛ (چون حضرت مهدی(عج) ظهور کند) افکار و نظریات را طبق قرآن باز گرداند پس از آن که قرآن را طبق افکار و نظریات (خودشان) بازگردانده باشند.

8 ـ ایجاد تفاهم و دوستی و صمیمیت در بین مردم
امام باقر(ع) می‌فرمایند:
«..... إذا قام القائم جاءت المُزامَلهً ( المَزایَله) وَ یاتی الرجل الی کیس اخیه فیأخذ حاجته لا یمنعه. (بحارالانوار، ج 52، ص 372)» ؛ هنگامی‌که حضرت قائم(ع) ظهور کند، دوستی و یگانگی برقرار می‌شود به طوری که هر کس هر چه نیاز دارد بدون هیچ ممانعتی از جیب برادر دینی‌اش بر می‌دارد.
9ـ اجرای عدالت الهی
امام باقر(ع) می‌فرمایند: « اذا قام قائم اهل البیت قسم بالسویه و عدل فی الرعیته...» (بحارالانوار،ج 52، ص 350) ؛ هنگامی که قائم اهل‌بیت(عج) قیام کند اموال را به صورت مساوی تقسیم می‌نماید و عدالت را در بین مردم برقرار می‌سازد. در ادامه امام باقر(ع) می‌فرماید: پس هر کس او را اطاعت کند خدا را اطاعت کرده و هر کس از او سرپیچی نماید از خدا سرپیچی کرده است....

10ـ هدایت مردم
امام باقر می‌فرماید: «اِنّما سُمّی المَهدی لِانّهُ یهدیِ اِلی اَمرِ خَفیَّ.» (بحارالانوار،ج 52، ص 350) آن حضرت را مهدی نامیده‌اند، زیرا مردم را به سوی امر پنهانی هدایت می‌نماید.
و در ذیل آیه شریفه اهدنا الصراط المستقیم در روایات عترت وارد است که منظور از صراط مستقیم مسیر خاندان پیامبر(ص) است باید گفت آن حضرت هم هادی است هم مهدی.

11ـ تکامل عقول و اخلاق مردم
امام باقر(ع) می‌فرماید: « إذا قام قائمنا وَضَعَ یَدَهُ عَلی رُؤسِ العِبادِ فَجَمَعَ بِسمِ عَقَولَهُم و اَکمَلَ بِهِ اخلاقَهُم.» (بحارالانوار، ج 52، ص 336) هنگامی که قائم ما قیام کند دستان ( پُر فیض و رحمت) خود را بر سر بندگان بکشد تا قدرت عقلی آنان متمرکز و اخلاقشان تکامل یابد.

12ـ احیای شعائر الهی و شعار توحید
امام صادق(ع) می‌فرمایند:
« إذا قام القائم لا یَبقی اَرضُ اِلا نُدیَ فیها شهادَهُ اَن لااله الا الله و ان مُحَمَداً رسول الله» (بحارالانوار، ج 52، ص 340) هنگامی که حضرت مهدی(عج) قیام کند هیچ زمان نمانَد مگر آنجا که در آنجا گلبانگ اشهد ان لااله الاالله و اشهد ان محمدا رسول الله بلند گردد.

13ـ تقویت همه جانبه مؤمنین و صالحین
امام سجاد(ع) می‌فرمایند:
« إذا قاتم قائِمنا اَذهَبَ اللهِ عَز و جَل عَن شیعَتِنا العامَهَ وَ جَعَلَ قُلُوبَهم کَذُبُرِ الحدید و جَعَلَ قوَّهَ الرَّجُل مِنهُم قوَّهَ اَربعین رَجُلاً و یکونونَ حُکّامَ الاَرض و سنامَها. »
هنگامی که قائم ما (مهدی عج) قیام کند خدای بزرگ عیب و بیماری و کسالت را از شیعیان ما برطرف و دلهای آنان را مانند پاره‌های آهن محکم می‌سازد و به هر نفر از آنان نیروی چهل نفر می‌دهد و آنها فرمانروایان زمین و سران اجتماع خواهند بود. (بحارالانوار،ج 52، ص 316، خصال صدوق)

14ـ نجات امت اسلام
پیامبر عزیز اسلام(ص) می‌فرمایند:
روز قیامت برپا نخواهد شد تا اینکه قائم(عج) به حق که از ماست قیام کند و این امر هنگامی محقق می‌شود که خدای بزرگ به او اجازه قیام دهد.
« و مَن تَبِعَهُ و مَن تَخَلَّفَ عَنه هَلَک.....»
هر کس از او اطاعت کند نجات یابد و هر کس از وی سرپیچی نماید نابود شود. (بحارالانوار، ج 51، ص 65، عیون الاخباررضا، ص7)
15ـ اطاعت از فرمان الهی
امام باقر(ع) می‌فرماید:
« یُوحی الیه فَیَعمَلُ بالوَحی بأمرِ الله.» (بحارالانوار،ج 52، ص 390)
از سوی خدا به حضرت مهدی(عج)، الهام می‌شود و او هم طبق دستور خدا به الهام عمل می‌فرماید.

16ـ ایجاد صمیمیت و دوستی در بین مردم
حضرت علی(ع) می‌فرمایند:
«... وَ لَذَهَبِ الشَّحناءَ مِن قُلوبِ العِباد... »
اگر قائم (عج) قیام کند...کینه ها از دل بندگان خدا برطرف می‌شود...

17ـ منّور نمودن عالم هستی به نور پروردگار
امام رضا(ع) می‌فرمایند:
«.....فَإذا خَرَجَ اَشرَقَتِ الاَرضِ بِنُورِ رَبِّها.....» (بحارالانوار،ج 52، ص 321، کمال الدین مرحوم صدوق)
هنگامی که حضرت مهدی(عج) ظهور کند زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود.

18ـ احیاء فرهنگ عدالت و جلوگیری از ستم و ظلم ستمکاران
امام رضا(ع) می‌فرمایند:
«......وَ وَضَعَ المیزانَ العَدلَ بَینَ الناسِ فَلا یَظلِمِ اَحَدُ اَحَداً...» (بحارالانوار، ج 52، ص 321، کمال الدین مرحوم صدوق)
هنگامی که حضرت مهدی(عج) ظهور کند، ترازوی عدالت را در میان مردم می‌گذارد و هیچ کس به دیگری ستم نمی‌کند.
19ـ محو فقر و رعایت تساوی
امام باقر(ع) می‌فرمایند:
« اِذا فَلَمز القائِمُ ... یُسَوّی بَینِ النّاس حَتّی لا تَری مُحتاجاً اِلی الزّکاه...» (بحارالانوار، ج 52، ص 390)
هنگامی که حضرت مهدی(عج) ظهور کند اموال را در میان مردم چنان به تساوی قسمت می‌نماید که دیگر نیازمند به زکاتی را نمی‌بینی.

20ـ تشویق و ترغیب مردم به علم و احیاء فرهنگ دانش و دوستی
امام باقر(ع) می‌فرمایند:
در زمان حکومت حضرت مهدی(عج) آنقدر حکمت و دانش به مردم ارزانی می‌شود که زن در خانه خودش طبق کتاب خدای بزرگ (قرآن) و دستور رسول خدا(ص) حکم و قضاوت می‌کند. (بحارالانوار، ج 52، ص 301)

21ـ لزوم شناخت مردم نسبت به امام زمان (عج) خودشان
امام حسن عسگری(ع) می‌فرمایند:
« مَن مات و لم یَعرِفهُ ماتَ میتَهً جاهلیَّهَ...» (بحارالانوار، ج 51، ص 160)
هرکس بمیرد ولی فرزندم حضرت مهدی(عج) را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

22ـ لبیک گفتن به منتظران
امام صادق(ع) می‌فرمایند:
هر کس دوست دارد از یاران حضرت مهدی(عج) باشد پس منتظر ظهور او باشد و اگر به راستی منتظر ظهور آن حضرت است به پرهیزگاری و اخلاق نیگو رفتار نماید و چنانچه این شخص پیش از قیام حضرت مهدی(عج) بمیرد پاداش کسی را دارد که حضرت را درک می‌نماید. (بحارالانوار، ج52، ص 140)


23ـ آکنده نمودن زمین از عدل
قال المهدی(عج):
« اَََنَا المهدی و اَنَا قائِمُ الزَّمان. اَنَا الذّی أملَأَها عَدلا کَما مُلئت جُوراً.» (کمال الدین، ص 445)
حضرت صاحب‌الزمان(عج) فرمودند:
من مهدی و قائم الزمان هستم. من آن کسی هستم که زمین را پُر از عدل می‌کنم همان‌گونه که پُر از ستم شده است.

24ـ انتقام از دشمنان خدا
قال المهدی(عج):
« اَنَا بَقَّیَهَ اللهِ فی اَرضِهِ وَ المُنتَقِمُ مِن اَعدائِه.» (بحارالانوار، ج 52، ص 24)
من ذخیره خدا در زمین و انتقام گیرنده از دشمنانش هستم.

25ـ برطرف نمودن گرفتاری از خاندان (ذریه حضرت زهرا(س)) و شیعیان
قال المهدی(عج):
« اَنَا خاتَمُ الاوصیاءَ وَ بی یَدفَعُ اللهَ عَزّ وَ جَلَّ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعتی.» (کمال الدین، ص 441)
من آخرین وصی هستم که خداوند بزرگ به وسیله من گرفتاری‌ها را از خاندان و شیعیانم دور می‌گرداند.

26ـ در امان قرار دادن زمین و اهل آن
قال المهدی(عج):
« ... اِنّی لَاُمانَ لِاَهلِ الاَرضِ کَما اَن النُجُومَ اَمانُ لِاَهلِ السَّماء.» (کمال الدین، ص 458)
وجود من برای اهل زمین موجب امان است. همان‌گونه که ستارگان برای اهل آسمانها موجب امان هستند.
27ـ ترسیم تبیین حق و مصادیق آن
قال المهدی(عج):
« وَ اِذا اَذِنَ اللهُ لَنا فِی القَولَ فَلَتر الحّق وَ اضمَحَلَّ الباطِلُ.» (بحارالانوار، ج 53، ص 196)
هنگامی که خدا به ما اجازه سخن گفتن بدهد حق آشکار و باطل نابود گردد.

28ـ معرفی فاطمه(س) به عنوان الگوی نمونه
قال المهدی(عج):
« فی ابنه رَسُول الله صُلی الله و علیه و آله لی اُسوَهُ حَسَنَهُ.» (بحارالانوار، ج 53، ص 180)
فاطمه (س) دختر پیامبر اکرم(ص) برای من الگوی نمونه است.

29ـ ایجاد اعتقاد صحیح در مردم و توکّل به خداوند متعال
قال المهدی(عج):
« اِن الله معنا فلا فاقَهَ بنا اِلی غیره و الحقَ مَعنا...» (بحارالانوار،ج 53، ص 178)
خدا با ماست و با بودن او نیازی به غیر او نداریم و حق با ماست و هر کس از اطاعت ما سرپیچی کند، ما را به وحشت نمی‌اندازد، و ما دست پرورده پروردگارمان هستیم....

30ـ سیراب نمودن منتظران از چشمه نور
قال المهدی(عج):
« فَاتقوا الله و سَلَّمُوا لَنا و رُدُّوا الاَمرَ اِلَینا فَعَلینا الاِصدارُ کَما کانَ مِنّا الا الایرادُ و لا تُحاولوا کَشفَ ما غُطَّیَ عَنکُم.» (بحارالانوار،ج 53، ص 179)؛ از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کارها را به ما بسپارید. پس بر ماست که شما را از سرچشمه سیراب بگردانیم. همانگونه که بردن شما به سوی سرچشمه به وسیله ما بوده است. و در پی آنچه از شما پوشیده شده است نروید.
31ـ معّرفی اینکه راه صحیح راه خاندان عصمت و طهارت (ع) است
قال المهدی(عج):
« و لا تَمیلُوا عَنِ الیَمین وَ تَعدِلُوا اِلی الیَسار وَ اجعَلُوا قَعدَکُم اِلَینا بالمَّوَدَهِ عَلی السَّنُهِ الواضحه. »
از راه راست به راه چپ منحرف نشوید. و مقصد خود را با دوستی ما بر اساس راهی که روشن است به طرف ما قرار دهید. (بحارالانوار،ج 53، ص 179)

32ـ معرفی راه ائمه معصومین (ع) به عنوان تنها راه تقرب الهی
قال المهدی(عج):
« فَلیَعمَل کُلَّ امرِی مِنکُم ما یَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا وَ لیَتَجَنَّب ما یُدنیهِ مِن کَراهَّیتَنَا وَ سَخَطِنا.» (بحارالانوار،ج 53،ص 176)
هر فردی از شما باید به آنچه عمل کند که به وسیله آن به دوستی ما تقّرب جوید و از آنچه او را پست می‌گرداند که همانا ناخوش داشتن و خشم است دوری نماید.

33ـ اطلاع پیدا نمودن نسبت به اوضاع شیعیان
قال المهدی(عج):
« فَاِنّا یُحیطِ عِلمُنا باَبنائِکُم وَ لا یَعزَبُ عَنّا شَی ء مِن اَخبارکم. »
ما از اخبار و اوضاع شما کاملاً آگاهیم و هیچ یک از آنها بر ما پوشیده نیست.


34ـ سرپرستی و رسیدگی به امور دوستان و پیروان
ما از رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی نمی‌کنیم و یا شما را از خاطر نمی‌بریم که اگر جز این بود که از هر سو گرفتاری بر شما فرود می‌آمد و دشمنان، شما را از بین می‌بردند، پس از خدای بزرگ بترسید. (بحارالانوار،ج 53، ص 175)

35ـ بررسی اموال عمومی و بیت المال
قال المهدی(عج):
« .... اَمّا اَموالُکُم فَلا نَقبَلُها اِلا لِتَطَهَّروا فَمَن شاء فَلسَیَّهنِل وَ مِن شاءَ فَلیَقطَع فَما اَتانیِ الله خیر مما اَتاکُم.» (کمال الدین، ص 484)
اموالی که شما به ما می‌رسانید، ما آنها را نمی‌پذیریم مگر آن که پاکیزه شوید پس هر کس می‌خواهد آنها را به ما برساند و هرکس می‌خواهد نرساند آنچه خدا به ما عطا فرمود، بهتر است از آنچه به شما داده است.
قال المهدی(عج):
هر کس (به نا حق) چیزی از اموال ما را بخورد همانا آتش در شکم خود می‌خورد و به زودی در آتش جهنم می‌افتد. (کمال الدین، ص 521)
36ـ ترحّم و محبت به شیعیان
قال المهدی(عج):
« لَو لا ما عِندَنا مِن مُحَبَّهِ صَلاحِکم و َرَحمَتِکُم وَ الاَشفاق لکِنَّا عَن مُخاطَبَکُم فی شُغلِ.» (بحارالانوار،ج 53، ص 179) اگر محبت شما را نداشتیم و صلاحتان را نمی‌دیدیم و به خاطر ترحم و شفقت به شما نبود گفتگو با شما را ترک می‌کردیم.

37ـ دعوت مردم به پرستش خدای متعال
قال المهدی(عج):
از آنچه برایتان سودی ندارد پرستش نکنید، و خود را برای دانستن آنچه از شما نخواسته‌اند به زحمت نیندازید. (بحارالانوار،ج 52، ص 92)

38ـ از بین بردن تردید‌ها از میان مردم
« زَعَمَتَ الظَّلَمَهُ اَنّ حُجَّهَ اللهِ داحِضَهُ لَو اذِنَ لَنا فِی الکلام لَزالَ الشکُ.» (کمال الدین، ص 430)
ستمکاران پنداشته‌اند که حجت خدا از بین رفتنی است. اگر به ما اجازه سخن گفتن داده شود تردید‌ها از بین می‌رود.

39ـ تحقق اراده و مشیّت الهی
قال المهدی(عج):
« قُلوبَنا اَو عِیَهَ لِمَشیَّهِ الله فَاِذا شاء شِئنا» (بحار الانوار، ج 51، ص 51.)
دلهای ما ظرف اراده و مشیت خداست پس هرگاه او چیزی اراده کند ما نیز همان را اراده می‌کنیم.

40ـ رسیدن به مطلوب حقیقی
« والعصر ان الانسان لفی خسر الا.... تواصوا بالحق. »
اگر انسان بخواهد از خسران نجات پیدا کند قسم به عصر همانا حضرت ولی عصر(عج) یا حق که با خود حضرت ولی عصر(عج) مأنوس باشد تا با این انس به مطلوب حقیقی برسد.

مقاله هاي مرتبط:


      
 
 كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به دبيرخانه‌دائمي‌اجلاس‌دوسالانه‌بررسي‌وجودي‌ابعادحضرت‌مهدي(عج)مي‌باشد