1397/11/04 پنج شنبه

نیمه شعبان سالروزولادت حضرت ولي عصرمهدي موعود (عج) بر عموم مسلمين جهان مبارك باد......قال الكاظم عليه السلام: يُغيبُ عن أبصار الناس شَخصُهُ و لايُعيبُ عن قُلوب‌المؤمنين ذِكره؛ او (حضرت مهدي عجل‌الله‌تعالي‌فرجه الشريف) از ديده مردم پنهان مي‌شود، ولي يادش در دلهاي مؤمنين هيچگاه فراموش نمي‌شود

  
 

تاريخ نشر: 15/12/1390

مبحث: مقالات تخصصي

نويسنده: administrator

منبع:

مطالعات: 1660

بازگشت >>
نظرسنجي: ( 2 راي) 
  بررسی شبهات و اشکالات پیرامون امام زمان(عج)
خلاصه:

به قلم: محمد قدیریان
ویرایش: دکتر داود میرزائی مقدم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم‌الله الرحمن الرحیم.
الحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا محمّدٍ و اله الطیبین الطاهرین. لا سیّما الامام المبین الحجة‌بن الحسن العسکری روحی و ارواح‌العالمین لتراب مقدمه الفداء
.
اصولاً فطرت انسان از شک و شبهه و تردید متنفر است اصلاً نمی‌خواهد در کاری یا مسئله‌ای در تردید و شبهه و اشتباه قرار گیرد. اگر هم در موردی شک داشته باشد، سعی دارد تا هر چه زودتر به هر طریق ممکن از آن شبهه بیرون آمده و حقیقت را بفهمد چرا که شک و شبهه و اشکال در هر مسئله‌ای باعث ناآرامی انسان و تشویش روح و جان اوست. آنچه که باعث آرامش روح و فطرت انسان می‌شود، علم، یقین و حقیقت است. برای ما (بعد از خدای تعالی) بزرگترین حقیقت یقینی موجود، حضرت بقیّة‌الله (ارواحنا فداء) است. بنابراین بررسی شبهات و اشکالات (وارد شده) بر این حقیقت بزرگ و معرفت نسبت به این حقیقت، یک امر ضروری است. همچنانکه حضرت عسکری علیه‌الصلوة والسلام در این باره می‌فرمایند: من مات و لم یعرف امام زمانه ماتَ میتةً جاهلیّةً (کمال‌الدین ج 2 ص 409/ کفایة‌الاثر ص 292). به این معنا که هر کس در زمان ما بمیرد در حالیکه آقا امام زمان (عج) را نشناسد و در شک و شبهه‌های شیطانی و خرافی در مورد آن حضرت باقی باشد تا آنکه بمیرد به مرگ ضلالت و گمراهی اعراب زمان جاهلیت قبل از بعثت پیغمبر اکرم (ص) مرده است.
در زمان ما، بررسی اشکالات و شبهات وارده از سوی شیاطین، ابعاد وسیع و متعددی دارد. مثلاً در مورد تولد، ظهور، غیبت و شخصیت وجودی امام عصر (ارواحنا فداء) بین اهل ادیان غیر آسمانی، اهل ادیان آسمانی، اهل سنت شیعیان 4 یا 7 امامی و بالاخره شیعیان اثنی‌عشری اشکالات و شبهات متعددی وجود دارد. اما اشکالات و شبهات مورد بحث در این مقاله تقریباً بین تمامی ادیانی که معتقد به منجی و مصلح جهانی هستند عمومیت دارد. بخصوص تشیّع، که متأسفانه بین بعضی از شیعیان ممکن است شبهات و اشکالاتی در مورد امام زمان(عج) باشد که از سوی شیاطین وارد شده است. حالا بد نیست به بررسی چند شبهه و اشکال در این مورد که در یک شبهه‌ی کلی خلاصه می‌شوند بپردازیم.
آن اشکال و شبهه‌ای که خیلی مرموزانه بین مردم بخصوص شیعه، پخش شده این است که: (العیاذبالله) امام زمان(ع) می‌آید و خون براه می‌اندازد. آنقدر گردن می‌زند که حد ندارد! آسیابها با خون به کار می‌افتد! هر که گناهکار باشد ولو شیعه باشد، به زیر تیغ شمشیر حضرت خواهد رفت و...
آیا با همین چند سطر بوی منفور شیطان را حس نکردید؟! چرا! حس می‌شود اما احساس، دلیل کامل و صددرصد موفقیت‌آمیزی برای رد این شبهه نیست و ما قصد داریم با دلائل محکم قرآنی و روائی و عقلی اثبات کنیم که این شبهه خلاف حقیقت است و از سوی شیطان القاء شده است. خشن و خونریز جلوه دادن حضرت ولی‌عصر(عج) از سوی شیطان است و این مطلب هیچ حقیقتی ندارد.
1) وقتی شیطان از درگاه الهی رانده شد، برای اغوای بنی‌آدم تا روز قیامت مهلت خواست. اما خدای تعالی به او فرمود: اِنک من المنذرین الی وقت یوم معلوم. در حالیکه عین عبارت درخواست شیطان وقت یوم معلوم نبود بلکه این بود که: فأنذرنی الی یوم یُبعثون. یوم یبعثون یعنی روز قیامت ولی خدای تعالی با لفظ یوم یبعثون به او جواب نداد، بلکه فرمود به تو مهلت می‌دهم تا روزی که وقتش معلوم است. بعضی بزرگان به نقل از روایات، وقت یوم معلوم را به روز ظهور تفسیر فرموده‌اند.
گذشته از این مطلب این مسئله واضح است که بدون شک با ظهور حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداء و پخش علوم و معارف حقّه توسط آن حضرت، سطح فکر و آگاهی مردم بالا رفته و دامنه‌ی فعالیت شیطان اگر اصلاً از بین نرود، بسیار ضعیف و ناچیز خواهد شد. با این مقدمات به این نتیجه می‌رسیم که شیطان از لحظه‌ی ظهور امام عصر(ارواحنا فداء) به شدت در هراس و وحشت به سر می‌برد. چون با ظهور حضرت یا به کلی از بین می‌رود یا لااقل دامنه‌ی فعالیتش بسیار ضعیف و محدود می‌شود و به هدف شوم خود یعنی اغوای انسان‌ها نمی‌رسد (ولاغوینّهم اجمعین). به همین علت به هر وسیله‌ای که شده می‌خواهد این ظهور مقدس را به تأخیر بیاندازد. شیطان برای رسیدن به این هدف یعنی تأخیر ظهور امام عصر (ارواحنا فداء)، دست به هر کاری زده و می‌زند. عمده‌ترین کار شیطان این بوده و هست که نام و یاد مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) را از صفحه‌ی اذهان مردم پاک کند و توجه به آن حضرت را از صفحه‌ی زندگی مردم پاک یا لااقل کم‌رنگ و بی‌محتوا کند. چرا که ظهور حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداء) مستلزم یاری و آمادگی مردم برای پذیرش حکومت جهانی ایشان است و غفلت مردم از نام، یاد و توجه حضرت، باعث تأخیر ظهور است. لذا شیطان به شدت مشغول است تا مردم را از توجه به حضرت بازدارد. اما فعالیت شیطان در این راستا از طرق مختلفی صورت می‌گیرد. از جمله وسوسه‌ی گناه، ترویج گناه، معصیت، آداب و رسوم خرافی، بدعتها و... از همه مهم‌تر خشن و خون‌ریز و متعصب جلوه دادن مولای عزیزمان در اذهان مردم و تبلیغات سوء علیه حضرتش.
طبعاً وقتی که حضرت بقیة‌الله به این صورت معرفی شدند، مردم از ایشان می‌ترسند و از ظهور ایشان در رعب و وحشت می‌افتند و لذا نسبت به ظهور دلسرد می‌شوند و کم‌کم از آن حضرت و توجه به ظهور آن حضرت غافل می‌شوند و این همان است که شیطان ملعون می‌خواهد. از طرفی این مطلب بین دانشمندان علم الاخلاق و روان‌شناسی ثابت است که انسان ترسو از هر چیزی که می‌ترسد اصلاً دوست ندارد به سوی آن حرکت کند و حتی اصلاً نمی‌خواهد حرف از آن به میان آید. به همین جهت اگر مردم، حضرت ولی‌عصر(عج) را به عنوان یک شخص شناختند که (العیاذ بالله) اگر بیاید گردن خواهد زد و خون و کشت و کشتار به راه می‌اندازد، حضرت را به عنوان یک عامل ترسناک و خطرناک شناخته‌اند. لذا دیگر برای فرج آن حضرت دعا نخواهند کرد، چرا که شیطان و شیطان سیرتان و جهّال به آنها، اینطور القاء کرده‌اند که اگر گناه‌کار باشد و حضرت ظهور فرمایند او را گردن می‌زنند! (ولو اینکه در عزای جدّ بزرگوارش، اشک ریخته باشی و عمری با محبت ایشان زندگی کرده باشی و یا اینکه نام حضرت فاطمه‌ زهرا (س) تو را منقلب کند)
وقتی شیعه‌ای غافل که گاهی مرتکب گناه هم می‌شود چنین تصوری از امام زمانش داشته باشد با یک چنین معرفتی، در درون خود کم‌کم نسبت به حضرت و ظهور آن بزرگوار احساس ناامنی می‌کند. احساس ترس و وحشت می‌‌کند و یا اصلاً برای فرج حضرت دعا نمی‌کند یا خیلی کم دعا می‌کند و اگر هم دعا کند از روی سوز دل و محبت نیست.
در اینجا ممکن است عده‌ای بگویند: ترساندن مردم از ظهور امام عصر(عج) باعث تنبّه مردم خواهد شد. پس باید دائماً مردم را از ظهور ترساند که اگر کار خلاف کردند بدانند حضرت از آنها انتقام خواهند گرفت.
2) در پاسخ به این عده باید گفت اولاً: در سرتاسر کلمات معصومین(ع) ما چیزی به نام "باب انتقام حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداء) از شیعیانشان" نداریم! ثانیاً: ما دو نوع ترس داریم:
الف) ترس روی وحشت و اجبار که جبن نام دارد. ب) ترس روی محبت و اختیار که خشیت نام دارد.
اما ترس روی وحشت از زور بازو و قدرت هیچ کاربرد موفقی در هدایت معنوی انسان ندارد. همچنانکه حضرت امیرالمؤمنین(ع) از این نوع ترس یعنی ترس از زور و قدرت و آتش جهنم، به آدم‌های ترسو تعبیر فرموده‌اند و آن را نشانه‌ی کم‌معرفتی نسبت به محبوب می‌دانند. اما به عکس، ترس از روی محبت و اختیار که خشیت نام دارد ترسی است که یک محب از محبوب خود دارد که مبادا کاری کند، خطائی مرتکب شود که محبوبش از او رو برگرداند و دلگیر شود. این ترس که در قرآن و روایات بسیار مورد ستایش واقع شده، با ترس به معنای قبلی بسیار فرق می‌کند.
حالا اگر ما آمدیم مردم را از شمشیر حضرت و کشت و کشتار حضرت ـ که هیچ واقعیتی هم ندارد ـ ترساندیم بلاتشبیه حضرت را مثل پادشاهی به مردم معرفی کردیم که همه باید بخاطر حفظ جانشان و بخاطر زنده ماندن، بدون چون و چرا، تحت فرمان او باشند و از ایشان اطاعت کنند! اما اگر اول به مردم معرفت دادیم و حضرت را آنطور که هستند به مردم معرفی کردیم مردم جذب محبت حضرت شده و به نسبت شدت محبت امام زمان (عج) یک خوف با خشیت در آنها به وجود می‌آید که مبادا محبت آن حضرت از آنان گرفته شود. این خوف با خشیت باعث می‌شود اصلاً دست به کاری نزنند که محبوبشان به آن کار راضی نیست. از طرفی از هر عاملی که باعث جدایی آنها از محبوبشان شود متنفر و بیزار می‌شوند.
3) حضرت بقیة‌الله (ارواحنا فداء) رحمه‌للعالمین هستند چون خدای تعالی در یک حدیث قدسی (عوالم العلوم- حدیث لوح حضرت فاطمه‌ی زهراء(س)) به صراحت لقب رحمه‌للعالمین را به امام زمان ما می‌دهد و می‌فرماید: و اکمل ذلک بابنه رحمه‌للعالمین یعنی من دین خودم را با فرزند حضرت عسکری(ع) کامل می‌کنم که او (حضرت بقیه‌الله عج) رحمت و مهربانی است برای همه‌ی عالمیان.
4) علاوه بر این می‌دانیم که رحمه‌للعالمین لقب مقدس پیغمبر اکرم(ص) است و حضرت حجت (عج) در صفات روحی با جد بزرگوارشان مشترک هستند. همانند جد بزرگوارش سرچشمة رحمت و مهربانی برای همه‌ی عالمیان هستند. بنابراین رحمت و مهربانی با کشتار و خونریزی میانه‌ای ندارد.
5) حضرت بقیة‌الله(عج) رحمة‌الله للواسعه هستند. چرا که در زیارت آل یاسین خطاب به آن حضرت عرض می‌کنیم: السلام علیک ایهاالعلم المنصوب و العلم المصبوب والغوت "والرحمة الواسعة" بنابراین امام عصر(ارواحنا فداء) همان رحمتی هستند که خدای تعالی می‌فرماید: «و رحمتی وسعت کل شیء» یا در دعای کمیل عرض می‌کنیم: «اللهم انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شیء».
6) برای تثبیت محکمتر این مطلب که امام زمان(عج) همان رحمت واسعه‌ی خدا و بلکه معدن آن رحمت هستند نگاهی به زیارت معتبر و عمیق و پرمعنای جامعه‌ی کبیره می‌اندازیم. در این زیارت به صراحت به ائمه‌ی اطهار عرض می‌کنیم: السلام علیکم یا اهل بیت النبوّه و... و معدن الرحمة. به این معنا که هر یک از ائمه‌ی اطهار(ع) در زمان امامتشان معدن رحمت هستند. بدین ترتیب در زمان ما، که امامت به دست آقا، حجّة‌بن‌الحسن(ارواحنا فداء) می‌باشد، آن حضرت معدن رحمت هستند.
7) در جای دیگر این زیارت شریف خطاب به اهل بیت(ع) و از جمله امام عصرمان(ارواحنا فداء) عرض می‌کنیم: إن ذکر الخیر کنتم اوله و اصله و فرعه و معدنه و مأواه و منتها. این جمله زیارت جامعه جمله‌ی عجیب و عمیقی است. یعنی هر خیری در عالم هستی ذکر شود (بعد از خدای تعالی) اول آن خیر، اصل آن خیر، فرع آن خیر، معدن و جایگاه و آخر آن خیر، شما هستید ای خاندان نبوت. بدون شک رحمت هم یکی از موارد خیر است که در بهترین جاها از جمله قرآن کریم ذکر شده. چون رحمت خیر است و معدن خیر در زمان ما، وجود مقدس مولایمان حضرت مهدی(عج) هستند، لذا امام زمان ما معدن رحمت هستند.
با این دلائل معلوم می‌شود که امام زمان ما رحمة‌للعالمین، معدن رحمت و رحمة‌الله الواسعه هستند و شبهاتی نظیر اینکه اگر امام زمان بیاید خون به راه می‌اندازد و آنقدر گردن می‌زند و... اتهامات جسورانه‌ی شیطان و شیطان‌سیرتان نسبت به آن حضرت است.
8) حضرت ولی‌عصر(عج)، به تصریح زیارت آل یاسین غوث و سفینة‌النجاة هستند. چطور ممکن است پناهگاه، پناهنده‌ی خود را از خود براند؟ چگونه ممکن است کشتی نجات، به داد غریق نرسد؟ در حالیکه غریق، عاجزانه از او کمک می‌خواهد؟ چگونه ممکن است، امام زمان ما ظهور فرمایند و شیعیان خود را گردن بزنند به جرم گناهانی که دارند؟ شیعیانی که به خاطر رضایت آن بزرگوار با از جان گذشتگی کامل، با تحمل شکنجه‌ها و سختی‌ها انقلاب اسلامی ایران را به پا می‌کنند. در مقابل هجوم نظامی استکبار جهانی می‌ایستد. در فلسطین و جنوب لبنان و افغانستان و... به فجیع‌ترین صورتها قتل عام می‌شوند.... آیا از دید امام زمان(عج) همه‌ی این زحمات، مشقات و مظلومیت‌ها نادیده گرفته می‌شود.
9) دلیل محکم دیگر در رفع این القاء و اشتباه شیطانی و خرافی، دعای شخص وجود نازنین صاحبمان در حق شیعیان گنه‌کارشان است. مرحوم علامه نوری(رحمه‌الله) در کتاب معروف النجم الثاقب از جناب سیدبن طاوس (قدس‌الله‌ سره) نقل می‌فرماید: در یک سحرگاه در سرداب مطهر از حضرت صاحب‌الامر این مناجات را شنیدم:
«خدایا شیعیان ما را از شعاع نور ما و بقیه‌ی طینت ما خلق کرده‌ای. آنها گناهان زیادی به اتکا بر محبت به ما و ولایت ما کرده‌اند. اگر گناهان آنها گناهی است که در ارتباط با توست از آنها بگذر که ما را راضی کرده‌ای و آنچه از گناهان آنها در ارتباط با خودشان است خودت بین آنها را اصلاح کن و از خمسی که حق ما است به آنها بده تا راضی شوند و آنها را از آتش جهنم نجات بده و آنها را با دشمنان ما در سخط خود جمع نفرما»
مولای عزیزمان اینچنین نسبت به شیعیان گناهکار خود اظهار علاقه و محبت می‌فرمایند. چطور ممکن است ظهور فرمایند و العیاذ‌بالله همه‌ی این شیعیانی که برایشان چنین دعاهایی می‌فرمایند را از دم تیغ بگذرانند؟! کار اصلی امام عصر، اصلاح شیعیان است نه از بین بردن آنها، بخاطر همین یکی از القاب مبارکشان مصلح است.
10) ممکن است عده‌ای اعتراض کنند که پس لقب "منتقم آل محمد" چه می‌شود؟ باید دانست حضرت حجت (عج) منتقم و انتقام‌گیرنده از چه کسانی هستند؟ مسلماً منتقم آل محمد به این معنی است که حضرت صاحب‌الزمان (عج) از قاتلین و ظالمین و غاصبین حق اجداد بزرگوارشان انتقام می‌گیرند مثلاً طلب خون حضرت سیدالشهداء(ع) را دارند چنانکه در دعای شریف ندبه وارد شده: این الطالب بدم المقتول بکربلا؟... . انتقام امام عصر(عج) شامل حال دو دسته از افراد می‌شود: الف) غاصبین و قاتلین و ظالمین در حق اجداد طاهرینش ب) دسته‌ای که در زمان ظهور آن حضرت به جای توبه از خطاهای گذشته به دشمنی و معاندت با حضرتش برمی‌خیزند. چرا که اینها با اصل حکومت حضرت ولی‌عصر(عج) مخالفند پس همانطور که یک پزشک جراح فقط غده‌های سرطانی و غیرقابل اصلاح را از بدن یک مریض خارج می‌کند و سلول‌های انبوه دیگر که قابل علاج و اصلاح هستند را از بین نمی‌برد حضرت بقیة‌الله(ارواحنا فداء) هم که در واقع پزشک معالج جامعه‌ی بشریت هستند فقط افرادی که مثل غده‌های سرطانی اصلاً قابل اصلاح نیستند و وجودشان مضر است را از بدن مریض جامعه‌ی بشریت خارج می‌فرمایند.
11) در جائی که جمع کثیری از مسیحیان چون می‌بینند پیغمبرشان، حضرت عیسی(ع)، جزء اصحاب امام زمان (عج) هست و پشت سر ایشان نماز می‌خواند، به امام زمان(عج) ایمان می‌آورند چطور ممکن است شیعیان به امام زمانشان ایمان نیاورند؟ و حکومت آن حضرت را قبول نکنند؟!
13) اگر حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداء) می‌خواستند با شمشیر و کشتار ظهور فرموده و حکومت جهانی را تشکیل دهند، چرا از هزاران سال پیش تا به حال صبر فرموده‌اند و خدای تعالی به ایشان اذن ظهور نداده است؟ چرا در همان اوائل غیبت صغری ظهور نفرمودند؟
پاسخ واضح است. حضرت هزاران سال صبر فرموده‌اند تا مردم سر عقل بیایند و ظهورشان به صورت طبیعی صورت گیرد به این معنا که آگاهی و معرفت مردم بالا رفته و نیازی به کشت و کشتار وسیع و عمومی نباشد و یک جنگ جهانی به وجود نیاید. اگر بنا بر زور و قدرت تنها بود که حضرت قدرت الهی آن را داشته اما چون مردم آماده نبودند و هنوز هم نیستند ظهور تا به حال "به تأخیر" افتاده است.
14) می‌دانیم معجزه‌ی تمام انبیاء مطابق با مقتضیات زمان بوده است به عنوان مثال حضرت موسی(ع) چون در زمان رواج سحر و جادو و اوج قدرت سحر و کاهنان بودند، معجزات ایشان هم معجزاتی شبیه سحر و جادوی ساحران بوده تا جادوی آنها را کاملاً خنثی کند. مثلاً عصای خود را وقتی رها می‌کردند، این عصا تبدیل به یک مار واقعی عظیم می‌شد. وقتی ساحران و دانشمندان بزرگ که سطح فکری ظاهراً بازتری نسبت به سایر مردم داشتند، دیدند این مار واقعی است (چرا که آنها بر خلاف مردم معمولی، فرق بین معجزه و سحر را تشخیص می‌دادند) و وقتی مشاهده کردند این مار تمام ریسمان‌های آنها را بلعید، چون به سحر وارد بودند به راحتی فهمیدند کار حضرت موسی(ع) از نوع سحر نیست بلکه معجزه است. لذا اولین کسانی بودند که به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند. در زمان حضرت عیسی(ع)، چون علم طب و پزشکی مسئله علمی آن روز بود و این علم پیشرفت زیادی کرده بود و پزشکان وجهه و قدرتی داشتند، معجزه‌ی حضرت عیسی(ع) هم متناسب با علم پزشکی بود و در مقابل آن قرار گرفت. مثلاً شفا دادن کور. یک پزشک ماهر چون به سیستم بینائی آگاه بود و فرق بین چشم سالم و کور را می‌دانست، می‌‌فهمید که کور را بینا کردن، کار علم طب نیست و معجزه است. همینطور مرده زنده کردن.
در زمان پیغمبر گرامی اسلام(ص) هم، مسئله مهمی که بین اعراب قابل توجه بوده، فصاحت و بلاغت بوده است. به همین خاطر به اذن الله معجزه‌ی آن حضرت قرآن کریم قرار می‌گیرد. قرآن از نظر فصاحت و بلاغت معجزة جاودان است. به طوری که تمامی اهل فصاحت و بلاغت و شعرای عرب متوجه ‌شدند کلام قرآن، کلام بشری و طبیعی نبوده و معجزه‌ی الهی است.
اما در مورد وجود مقدس حضرت بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا فداء) و ظهور آن حضرت، همین مسئله صادق است. یعنی معجزات آن بزرگوار هم مطابق با مقتضیات زمان و پیشرفته‌ترین مسائل علمی روز است به عنوان مثال عصر ما، عصر ارتباطات است. ماهواره‌های فضائی تصاویر شرق عالم را به راحتی به غرب عالم انتقال می‌دهند. رادارها و بیسیم‌ها و تلفن‌های مدرن در یک لحظه، علائم و صداها را از فواصل طولانی انتقال می‌دهند و...
معجزه‌ی حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداء) هم از همین قبیل است یعنی در مقابل آخرین پیشرفت‌های علمی قرار می‌گیرد و دانشمندان چون متوجه معجزه می‌شوند از اولین کسانی هستند که به حضرت ایمان می‌آورند. مثلاً در یک لحظه‌ی تمام مردم کره زمین تصویر چهره‌ی مبارک امام عصر(عج) را در آسمان مشاهده می‌کنند. در حالیکه هیچ ماهواره و سیستم تصویری در کار نیست.
از سوی دیگر صدای نازنین و مبارکشان در آن لحظه به طور کاملاً واضح و یکنواخت و مناسب به گوش تمام اهل کره زمین می‌رسد. به طوریکه کسی که در مکه هست با کسی که در مثلاً آمریکاست صدای حضرت را کاملاً یکنواخت و معمولی می‌شنوند. در حالیکه هیچ دستگاه رادار، بی‌سیم یا تلفنی در کار نیست. بنابراین قاعدتاً دانشمندان علوم فضائی و ماهواره و ارتباطات صوتی و تصویری که غیر مسلمان هستند وقتی مشاهده می‌کنند شخصی ظهور فرموده که چهره‌ی او را تمام مردم دنیا به یک صورت و یکنواخت می‌بینند و صدای نازنینش را تمام مردم دنیا به یک فرکانس و یکنواخت می‌شوند، به راحتی متوجه می‌شوند که این کار بالاتر از علم ظاهری و پیشرفتهای آنان است و کار تلویزیون و ماهواره نیست. بلکه ظهور این شخص با این کیفیت چیزی غیر از معجزه نمی‌تواند باشد. این دانشمندان که تمام سیستم‌های علمی-جنگی راداری و موشکی و... و طرز کار آنها به دستشان است به حضرت ولی‌عصر(عج) ایمان می‌آورند خود به خود این سلاح‌های مخرب بدون استفاده می‌ماند، لذا سردمداران کفر و معاندین حضرت نمی‌توانند به تنهایی از چنین سلاح‌هایی استفاده کنند.
15) بنابراین این شبهه هم از برخی اذهان برطرف می‌شود که چطور می‌شود حضرت بقیة‌الله (ارواحنا فداء) با شمشیر خروج فرمایند و حال آنکه زمان، اسلحه‌‌ها مردن و پیشرفته است؟ چطور شمشیر در مقابل توپ و تانک و اتم پیروز می‌شود؟ چون جواب همین است که رشد فکری مردم به حدی می‌رسد که اصلاً حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداء) نیازی به سلاح‌های مخرب و پیشرفته ندارند.
برای واضح شدن این مطلب بد نیست به انقلاب شکوهمند اسلامی خودمان توجهی داشته باشیم. مردم ما شعار می‌دادند توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد. آیا واقعاً این سلاح‌ها اثر نمی‌کردند؟ چرا! اثر ظاهری داشتند اما از یک طرف تظاهرات و وحدت و یکپارچگی مردم و کثرت آنها به حدی بود که این سلاح‌ها نمی‌توانستند تأثیری در ایمان و اراده‌ی راسخ آنها داشته باشند و از طرف دیگر کسانی که این اسلحه را در اختیار داشتند و شمار زیادی از ارتشیان رژیم سابق به مردمی پیوستند که در انتظار قدوم نائب عام امام زمانشان بودند و آماده تشکیل حکومت اسلامی‌ می‌شدند.
اینک اگر با تدبر در انقلاب خودمان به مسئله ظهور حضرت بقیة‌الله (ارواحنا فداء) بنگریم، بهتر متوجه می‌شویم که چرا حضرت به سلاح‌های اتمی و موشکها و دیگر وسائل مخرب نیازی ندارند. چون به تفصیلی که گذشت این سلاح‌ها بدون استفاده می‌مانند و از طرفی اکثریت مردم دنیا به حضرت بقیة‌الله (عج) ایمان می‌آورند. آن عده‌ی قلیل هم که مخالف تشکیل حکومت حضرت هستند برای نابودیشان نیاز به توپ و تانک و اتم نیست. افراد معدودی که شاید یک در هزار باشند و جدا جدا هم باشند، با شمشیر زودتر و راحت‌تر از بین می‌روند. آن‌هم نه با شمشیر شخص حضرت و نه با شمشیر اصحاب خاص ایشان، بلکه به وسیله‌ی اصحاب عام و معمولی ایشان!
اما چرا می‌گوئیم حضرت برای کشتن دشمنانشان که قابل اصلاح نیستند، نه خودشان وارد عمل می‌شوند و نه اصحاب خاصّه ایشان بلکه این کار به اصحاب معمولی واگذار می‌شود؟ پاسخ خیلی واضح است چون حضرت بقیة‌الله (ارواحنا فداء) با آن عظمت، رهبر و فرمانده کل قوا هستند و اصحاب خاص ایشان هم استانداران و افسران عالی رتبه‌ی ایشان هستند پس مبارزة مستقیم در شأن ایشان نیست. مگر در موارد خاص و مشخصی که به علت اهمیت و حساسیت امر، شخص حضرت بقیة‌الله (ارواحنا فداء) وارد عمل می‌شوند مثل محاکمه و قتل قاتلین حضرت زهرای مرضیه(س).
16) از دلائل روشن دیگری که ثابت می‌کند، خونریز جلوه دادن امام زمان (عج) و ترساندن مردم از آن امام مهربان، همگی اتهام به حضرت است و همه از سوی شیطان است این است که علاوه بر شیطان جنی معروف یعنی ابلیس شیاطین انسی یعنی قدرتها و استکبار جهانی هم به شدت در تلاش هستند تا امام زمان ما را (اعیاذ‌بالله) خونریز و خشن جلوه دهند. متأسفانه استکبار جهانی از حرف‌های ناپخته‌ی بعضی دوستان نادان، نهایت سوء استفاده را کرده است حتی تا آنجا پیش رفته است که صراحتاً فیلم‌هایی ساخته که هدف آنها فقط و فقط خشن و خونریز جلوه دادن امام عصر و مصلح کل دنیا، در اذهان مردم دنیاست.
بازی‌‌های کامپیوتری‌ ساخته است که کودک یا نوجوانی که پشت دستگاه نشسته است باید برای رساندن آدمک متحرک به معشوقه‌ی خود، با سربازانی به جنگ و ستیز بپردازد که همگی وحشتناک و خشن هستند و لفظ مقدس "یا مهدی" را بر پیشانی خود دارند.
چرا ما بیدار نمی‌شویم؟! چرا برای مبارزه با تهاجم فرهنگی استکبار دست به کار نمی‌شویم؟ چه اشکال دارد ما هم برای مقابله با تهاجم فرهنگی و مقابله با فیلم پیشگوئیهای لوستراداموس و امثال آن، تشرّفات جانسوز اسمعیل هرقلی یا علی‌‌بن مهزیار اهوازی را به صورت فیلم به مردم مستعد کشورمان و بلکه به تمام دنیا ارائه دهیم و انسان‌های مشتاق مصلح عالم را با مصلح و منجی آنها آشنا کنیم؟ چرا که طبق تأکیدات مقام معظم رهبری راه مبارزه با تهاجم فرهنگی، تهاجم فرهنگی است. در زمان ما که تبلیغات، عامل مؤثری در جهت دادن به مردم دنیا شده است و دشمنان ما بر ضد امام زمان ما، فیلم‌های پر خرج و حساب‌ شده می‌سازند و به دنیا تحویل می‌دهند، ما نمی‌توانیم فقط و فقط با چاپ کتاب یا سخنرانی‌های (متأسفانه) خشک و ناچیز در مورد امام عصر (ارواحنا فداء) با این تهاجم خطرناک به مقابله برخیزیم. بلکه ما هم باید از سلاح تبلیغات صحیح و مفید فیلم و صدا و سیما استفاده کنیم چطور ممکن است که یک سریال خارجی غیر واقعی که در آن دختری یا پسری به دنبال مادر یا پدر گمشده‌اش می‌گردد و بالاخره بعد مدتی آن را پیدا می‌کند، برای ما شیعیان جذبه داشته باشد ولی یک فیلم یا سریال داخلی واقعی که داستان آن حقیقت دارد و در آن جناب علی‌بن مهزیار اهوازی بعد از 20 سال جستجو و تلاش به محضر مقدس امام زمانمان (ارواحنا فداء) می‌رسد برای ما جذبه نداشته باشد؟!

خلاصه و نتیجه:
بررسی شبهات و اشکالات پیرامون امام زمان (ارواحنا فداء)
□ اصولاً فطرت انسان از شک و شبهه و تردید متنفر است. پس لازم است در مورد بزرگترین حقیقت موجود (بعد از خدای تعالی) یعنی امام عصر(عج) از هر گونه شک و شبهه و اشکال بیرون آید.
□ آن اشکال و شبهه‌ای که خیلی مرموزانه بین مردم بخصوص شیعه، پخش شده این است که: (العیاذبالله) امام زمان می‌آید و خون به راه می‌اندازد! آنقدر گردن می‌زند که حد ندارد! آسیاب‌ها با خون علما به کار می‌افتد هر که گنه‌‌کار باشد ولو شیعه به زیر تیغ شمشیر حضرت خواهد رفت... . از این چند کلام به خوبی بوی آزاردهنده و منفور شیطان حس می‌شود و با دلائل قرآنی و روائی و عقلی که بیان شد، ثابت گردید این گونه عقیده نسبت به امام عصر (ارواحنا فداء) باطل است.
□ ترس انسان از چیزی باعث می‌شود که از آن چیز دفع شده و دوری نماید. لذا اگر مردم از حضرت بقیة‌الله (عج) بترسند، نسبت به حضرت دلسرد و از او دور می‌شوند.
□ شیطان چون نمی‌داند با ظهور امام زمان (ارواحنا فداء) ـ اگر از بین نرود ـ قدرت وسوسه‌اش خیلی کم می‌شود چرا که حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداء) با پخش معارف، سطح فکر و معرفت مردم را بسیار بالا می‌برند به همین خاطر شیطان به شدت از ظهور آن حضرت ترس و وحشت دارد. او می‌خواهد ظهور را هرچه می‌تواند به تأخیر بیاندازد و برای این هدف شوم از راه‌های گوناگون استفاده می‌کند از جمله پاک یا کم‌رنگ کردن نام و یاد و توجه به حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداء) به‌خصوص با خشن و خونریز و ترسناک جلوه دادن آن حضرت.
□ حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداء) رحمة‌للعالمین، معدن رحمت، رحمة‌الله الواسعه و غوث هستند آیا امام زمان (ارواحنا فداء)، اگر ظهور فرمایند ـ به قول بعضی نادان‌ها ـ اول گردن شیعیان گنه‌کار را می‌زنند؟! شیعیانی که در افغانستان یا فلسطین و جنوب لبنان به فجیع‌ترین صورت‌ها قتل عام و به سخت‌ترین روش‌ها شکنجه می‌شوند و یا در ایران 8 سال با جان و مال به فرمان نائب عام امام زمانشان برای رضایت امام زمانشان، از دین و ناموس خود دفاع می‌کنند؟ آیا امام زمان (عج) می‌آیند و همه‌ی این زحمات و مشقات و شکنجه‌ها و... را نادیده می‌گیرند و به خاطر چند گناه روی غفلت، شیعیان درد و رنج کشیده و دوست‌دار خود را گردن می‌زنند؟!
□ حضرت بقیة‌الله که جانمان به قربانش باد در حق شیعیان خود چنین دعا و اظهار محبت می‌فرمایند که:
«خدایا شیعیان ما را از شعاع نور ما و بقیه‌ی طینت ما خلق کرده‌ای. آنها گناهان زیادی به اتکا بر محبت به ما و ولایت ما کرده‌اند. اگر گناهان آنها گناهی است که در ارتباط با توست از آنها بگذر که ما را راضی کرده‌ای و آنچه از گناهان آنها در ارتباط با خودشان است خودت بین آنها را اصلاح کن و از خمسی که حق ما است به آنها بده تا راضی شوند و آنها را از آتش جهنم نجات بده و آنها را با دشمنان ما در سخط خود جمع نفرما» حال چگونه می‌شود همین شیعیان گنه‌کار را گردن بزنند؟! اعتقاد ما بر این است که حضرت غده‌های سرطانی غیر قابل علاج را از بین می‌برند ولی سلول‌های مریض را سالم و اصلاح می‌فرمایند چون قابل علاج هستند.
□ معجزات حضرت بقیة‌الله هم، مانند پیغمبران اولوالعزم مطابق با مقتضیات زمان و پیشرفت‌های علمی روز است.
□ حضرت بقیة‌الله برای ظهور و تشکیل حکومت نیازی به اسلحه‌ی مدرن و پیشرفته‌ی جنگی ندارند.
□ استکبار جهانی هم مانند شیطان به شدت از ظهور منجی و مصلح جهانی در هراس افتاده است و با فیلم‌های شیطانی، امام زمان ما را چهره‌ای (العیاذبالله) خشن و خونریز به مردم دنیا معرفی کرده است. ما هم باید دست به کار شویم و به مقابله تبلیغاتی با این هجوم فرهنگی بپردازیم. یعنی قضایای معروف و واقعی تشرفات اسماعیل هرقلی، علی‌بن مهزیار و... را به صورت فیلم و سریال‌های جذاب به مردم ارائه دهیم.‌
اللّهم صلّ علی محمّد و ال محمّد و عجِّل فرَجَهم
اللّهم عجّل لولیک الفرج و اجعلنا من اعوانه و انصاره.

مقاله هاي مرتبط:


      
 
 كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به دبيرخانه‌دائمي‌اجلاس‌دوسالانه‌بررسي‌وجودي‌ابعادحضرت‌مهدي(عج)مي‌باشد