1397/11/04 پنج شنبه

نیمه شعبان سالروزولادت حضرت ولي عصرمهدي موعود (عج) بر عموم مسلمين جهان مبارك باد......قال الكاظم عليه السلام: يُغيبُ عن أبصار الناس شَخصُهُ و لايُعيبُ عن قُلوب‌المؤمنين ذِكره؛ او (حضرت مهدي عجل‌الله‌تعالي‌فرجه الشريف) از ديده مردم پنهان مي‌شود، ولي يادش در دلهاي مؤمنين هيچگاه فراموش نمي‌شود

  
 

تاريخ نشر: 24/8/1388

مبحث: مقالات تخصصي

نويسنده: administrator

منبع: مركزمطالعات مهدويت قم

مطالعات: 1312

بازگشت >>
نظرسنجي: ( 6 راي) 
  آثار و بركات امام غائب (عج)
خلاصه:

امام معصوم حجت و خليفه خداوند بر روي زمين است. او مانند پيامبر از سوي پروردگار بر گزيده مي‌شود. امام تمام مسئوليت‌هاي رسول گرامي اسلام به جز دريافت وحي تشريعي را برعهده دارد، اگر پيشواي معصوم از ديدگان ما پنهان باشد و نتواند به بيان قرآن و احكام و تشكيل حكومت بپردازد، آيا مي تواند با اين حال در حيات بشري تاثير گذار باشد؟
در اين نوشتار برخي از آثار و بركت‌هاي امام مهدي (عج) كه نهان از چشمان ما است، به صورت خلاصه بيان مي شود. 

اول: اميد بخشي
نقش حياتي و شگفت انگيز اميد در سعادت فرد و جامعه بر كسي پوشيده نيست، وقتي اميد مي آيد تلاش و حركت جايگزين رخوت و سستي مي شود و در يك سخن، انسان به اميد زنده است. مهمترين دليل شكست مسلمانان در جنگ احد شايعه شهادت رسول خدا(ص) بود. وقتي اين خبر دروغ پخش شد عده‌ي كمي به اندازه‌ي انگشتان دست ، اطراف پيامبر باقي ماندند.1 شيعه با اعتقاد به امامي كه زنده است و حاظر و ناظر و پشتيبان آنان است، خود را حفظ كرده و به پيش مي رود. اهل سنت اعتقاد دارند امام مهدي (عج) در آخر الزمان به دنيا مي آيد و سپس ظهور خواهد كرد.
آنان به امام زنده معتقد نيستند به همين دليل جوامع سني نشين داراي انتظاري سرد و خاموش هستند ولي جوامع شيعي انتظارشان زنده و نيرو آفرين است. دليل اين نشاط دو نكته اساسي است:
1- شيعه با اعتقاد به وجود امام زمان (عج) و قدرت و علم گسترده‌ي او، خود را داراي پشتوانه‌ي قوي و فولادين مي‌بيند براي همين مانند كوهي استوار در برابر دشمن مي‌ايستد و به پيش مي‌رود.
2- شيعه با اعتقاد به نقش و تأثير انسان‌ها در پايان يافتن غيبت امامشان و بر پايي عدالت در جهان ، تلاش خود را براي فراهم كردن زمينه‌هاي ظهور انجام مي‌دهد كه نمونه بارز آن انقلاب اسلامي ايران است. 

دوم: امنيت بخشي
پروردگار عالم هر روز شاهد نا فرماني و ظلم و فساد بندگانش بر روي زمين است. اگر به خاطر وجود مبارك امام مهدي(عج) و عدالت گستري او نبود تاكنون بارها اهل زمين را نابود كرده بود. به همين جهت در روايات ما به تعبيرهاي مختلف آمده است: اگر حجت بر روي زمين نباشد زمين اهل خود را فرو مي‌برد.2 امام مهدي (عج) فرمود: من پناه اهل زمين هستم آن چنانكه ستارگان پناهگاه ساكنان آسمانند.3 

سوم: رابط ميان آسمان و زمين
يكي از ويژگي‌هاي شيعه دوازده امامي برقراربودن رابطه‌ي آنان با خداوند به وسيله‌ي نماينده‌ي اوست. با آمدن پيامبر اسلام، رابطه‌ي اديان پيشين با آسمان قطع شد و با رحلت پيامبر اكرم (ص) رابطه‌ي اهل سنت با آسمان بريده شد ولي شيعه با اعتقاد به جانشيني پيشوايان معصوم از طرف خداوند اين ارتباط را حفظ كرد. در ميان گروه‌هاي شيعه، اين شيعه‌ي دوازده امامي است كه با اعتقاد به امام مهدي به عنوان امام غايب هنوز پيوند خود را با آسمان نگه داشته و ريسمان الهي را رها نكرده است.
در دعاي ندبه مي‌خوانيم: "اين السبب المتصل بين الارض و السماء " كجاست آن وسيله پيوند ميان آسمان و زمين.4 

چهارم: حافظ علوم و اسرار الهي
تمام علوم و حقايقي كه همراه حضرت آدم به زمين آورده شد و تمامي ميراث پيامبران ، پيوسته از حجتي به حجت ديگر مي رسيد و حجت هر زمان مسئول نگهداري و استفاده از اين علوم بود، هم اكنون حافظ اين علوم و اسرار، امام مهدي (عج) است. او در زمان ظهور، هنگام رشد عقلي انسانها از اين ميراث گرانبها براي پيشرفت انسانها استفاده خواهد كرد. امام صادق (ع) فرمودند: علومي كه با آدم (ع) نازل شد، از ميان نرفت و عالمي نمي ميرد مگر اينكه علمش را به ارث مي‌گذارد و زمين بدون عالم باقي نمي‌ماند.
پنجم: خود سازي

معتقدان به امام غايب او را شاهد اعمال خود مي‌بينند و مي‌دانند كردارشان پيوسته به محضر او عرضه مي‌شود از اين روي تلاش مي‌كنند كردار و رفتارشان مطابق ميل او باشد و در پيشگاه امام خود شرمگين و سر افكنده نشوند. اين خود سازي مي تواند مقدمه‌اي براي هدايت باطني به وسيله‌ي امام باشد. 

ششم: هدايت باطني
رصالت اصلي پيامبران و پيشوايان دين هدايت تشريعي و راهنمايي مردم به راه راست است. برخي مردم اين دعوت را مي پذيرند و برخي نمي‌پذيرند ولي عده‌اي از انسان‌ها به درجات پايين قانع نيستند. آنها با شناخت استعدادهاي خود و تلاش خستگي ناپذير نگاهشان به بالاترين مرتبه‌هاي ايمان است . خداي حكيم وسيله‌ي رشدشان را با قرار دادن انسان كاملي فراهم كرده است تا با آنان ارتباط معنوي برقرار كرده و دستگير و راهنمايشان در صعود به قله‌هاي ايمان باشد و آن انسان كامل كسي جز حجت خداوند در هر زمان نيست و هم اكنون امام مهدي (عج) اين وظيفه را بر عهده دارد. 

هفتم: فرياد رس
امام زمان (عج) گرچه از ديدگان ما غايب است ولي در هنگام اظطرار فرياد رس بسياري از بيچارگان و در راه ماندگان و گمراهان خواهان هدايت بوده و مبژي باشد. كتاب هاي زيادي اين عنايت حضرت را جمع آوري كرده و نوشته اند.6 

هشتم: حفظ كيان شيعه
در طول دوران غيبت هر وقت شيعيان در خطر قرار گرفته اند و دشمن از هر طرف به آنان هجوم آورده است.امام عصر (عج) با روشي آنان را نجات داده است. آيت اله العظمي نائيني مي گويد: در دوران جنگ جهاني اول و اشغال ايران توسط روس ها و انگليسي ها ، فشار و سختي ملت ايران به اوج خود رسيد.
شبي به امام مهدي (عج) متوسل شدم و با چشماني گريان خوابيدم. در عالم رويا ديوار بزرگي به شكل نقشه ايران ديدم كه در حال سقوط است و عده اي زن و بچه زير آن نشسته اند. وضعيت به قدري هولناك بود كه در خواب فرياد كشيدم. در اين حال امام زمان آمدند و انگشت مباركشان را به طرف ديوار گرفتند ديوار سر جاي خودش قرار گرفت. ايشان فرمودند: اين جا خانه شيعه، خانه ي ما است، مي شكندخم مي شود، خطر است ولي ما نمي گذاريم سقوط كند، نگهش مي داريم. جريان شيعه بحرين و قضيه انار نيز دليل خوبي بر اين مدعا است.
امام زمان(عج) در توقعي به شيخ مفيد فرمودند: ما در رسيدگي و سرپرستي شما كوتاهي و اهمال نكرده و شما را از ياد نبرده ايم . واگر جز اين بود دشواري ها و مصيبت ها شما را فرا مي گرفت و دشمنان شما را ريشه كن و نابود مي كردند.7
خداي مهربان اي حجت را بر ما دارد كه من نماينده ام را براي نجات و هدايت شما فرستادم، آن چه هست از طرف شما بايد آمادگي پذيرش باشد. تا او ظاهر شود. وجود امام زمان و آمادگي او براي قيام كه لقب "قائم" بيانگر آن است ، اين پيام را براي منتظران دارد كه در راه فراهم كردن مقدمات ظهور اوبيشتر تلاش كنند.

پي نوشت:
1- فروغ ابديت، ج 2، ص 53.
2- اصول كافي، ج 1 ، ص 178.
3- كما ل الدين، ج2 ، ص 239 باب 45 حد 4.
4- مفاتيح الجنان، ص 885.
5- اصول كافي ، ج1، ص 223 حد 8.
6- نجم الثاقب، ميرزا حسين طبرسي نوري – مير مهر، پورسيد آقايي – بركات سرزمين وحي، محمدي ري شهري .
7- احتجاج طبرسي ، ج 2 ص 598.

مقاله هاي مرتبط:


      
 
 كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به دبيرخانه‌دائمي‌اجلاس‌دوسالانه‌بررسي‌وجودي‌ابعادحضرت‌مهدي(عج)مي‌باشد