1397/11/04 پنج شنبه

نیمه شعبان سالروزولادت حضرت ولي عصرمهدي موعود (عج) بر عموم مسلمين جهان مبارك باد......قال الكاظم عليه السلام: يُغيبُ عن أبصار الناس شَخصُهُ و لايُعيبُ عن قُلوب‌المؤمنين ذِكره؛ او (حضرت مهدي عجل‌الله‌تعالي‌فرجه الشريف) از ديده مردم پنهان مي‌شود، ولي يادش در دلهاي مؤمنين هيچگاه فراموش نمي‌شود

  
 

تاريخ نشر: 20/8/1388

مبحث: مقالات تخصصي

نويسنده: administrator

منبع: مركزمطالعات مهدويت قم

مطالعات: 1293

بازگشت >>
نظرسنجي: ( 2 راي) 
  ضرورت طرح مباحث مهدويت
خلاصه:

 چرا در باره ي امام زمان (عج) مطالعه كنيم؟
غفلت و بي خبري از موضوعات مهم و اساسي، باعث بروز كاستي ها و نادرستي هايي در زندگي انسان مي شود. انسان خردورز كسي است كه مسايل زندگي را طبقه بندي كرده و براي هر نيازي ، جايگاه واقعي آن را تعيين كند تا مبادا امور مهم زندگي به فراموشي سپرده شود. برخي چنان سرگرم جمع آوري اطلاعات بي فايده يا كم ارزش هستند كه ديگر به مطالعات جدي و ثمر بخش نمي پردازند. با تجديد نظر و انديشه در اين كاستي، بايد به اموري كه در سرنوشت و سعادت انسان ها موثر است پرداخته شود. ما شيعه هستيم و شيعه يعني ، پيرو و دنباله رو امام و امام يعني جانشين برحق پيامبر (ص) كه حجت خدا بر روي زمين ، و اطاعتش بر همگان واجب است . حال چه مقدار در باره او مي دانيم و تا چه حد به وظايف خود در برابر او آشنا هستيم؟
بر اين اساس شناخت و آشنايي با امام مهدي (عج) كه محور و مدار علم هستي است و جهان بر خوان مهر او نشسته امري بايسته است، ولي براي ملموس شدن اين مهم، از زاويه هاي مختلف به آن نگاه مي كنيم.

شناخت مهدي (عج) اساس اعتقادات
اعمال انسان از عقيده و ايمان او سرچشمه مي گيرد. اگر اعتقاد انسان، درست و منطقي باشد، عمل او هم شايسته و هدفدار خواهد بود.كساني كه به خدا، پيامبر (ص) و امام(ع) عقيده اي استوار و قوي دارند، در عمل هم مسيري را انتخاب مي كنند كه با ايمان آنان ساز گار است. اگر بكوشيم اعتقاد خود را به امام زمان تقويت و شناخت خود را بيشتر كنيم، به يقين آثار زيباي آن را در رفتار و روابط خود با ديگران خواهيم ديد.
از امام حسين (ع) سئوال كردند: راه خدا شناسي چيست؟
حضرت فرمدند: اينكه مردم هر زمان ، امام زمان خود را بشناسد، آن امامي كه اطاعت او بر آنان واجب است.1
امام معصوم ، جانشين پيامبر الهي است و جز از خدا و براي خدا نمي گويد و تنها به راه او فرا مي خواند، بنابر اين هر كس او را شناخت و به دنبال او رفت،به راه خدا رفته است:"من اطاعكم فقد اطاع الله ومن عصاكم فقد عصي الله " .2 من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليه.3 " هركس شما را اطاعت كند ،از خدا اطاعت كرده و هركسي شما را نافرماني كند، خدا را نافرماني كرده است" شيعه و سني از پيامبر گرامي اسلام (ص) نقل كرده اند:"هركس بميرد در حالي كه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهليت مرده است" چون امام نه يك راه كه "تنها راه " است و به همين جهت " خداوند از بندگان هيچ عملي را نمي پذيرد جز آنكه مطابق اوامر و خواسته هاي او باشد واين ميسر نيست مگر به سبب معرفت و شناخت امامان."4

امامت همتاي قرآن و يادگار پيامبر (ص)
همه ما براي يادگاري هاي ارزشمند نزديكان خود ارج قايليم ودر حفظ و نگه داري آنها كوتاهي نمي كنيم. آيا امامت يادگار پيامبر خدا(ص) در ميان امت نيست؟آيا حضرت رسول مارا به پيروي از آن سفارش نفرموده اند؟ همه مسلمانان قبول دارند كه پيامبر اسلام(ص) فرمودند:" من در ميان شما دو چيز گرانبها را مي گذارم: كتاب خدا و خاندانم. تا وقتي به آن دو چنگ زنيد واز آنها پيروي كنيد هرگز پس ازمن گمراه نخواهيد شد". پيروي از امام وابسته به شناخت و آگاهي از او و مقام اواست واينكه او همتاي قرآن و مفسر آن است. 

معرفت، شرط انسان بودن
هر عاقلي قبول دارد كه نبايد نسبت به ولي نعمت خود، جاهل و غافل باشد. به همين دليل خداجويي و سپاس از او، امري فطري و وجداني است. طبق تعاليم فرهنگ شيعه ، امام واسطه فيض الهي است و آنچه از نعمت هاي خدا به عالم وجود مي رسد،به سبب وجود امام (ع) است. در زيارت جامعه كبيره " از بيانات امام هادي (ع) "آمده است:"خداوند به سبب شما (امامان) عالم را آغاز كرد و به سبب شما پايان خواهد بخشيد و به واسطه وجود شما باران مي فرستد وبه بركت وجود شما آسمان را بر زمين نگه داشته و از سقوط جز به اراده خود حفظ كرده است"
به راستي ، آيا خلاف ادب و انصاف نيست كه درباره بسياري از چيزها و افراد آگاهي هاي گسترده داشته باشيم، ولي از ولي نعمت خود كه حق حيات بر ما و همه عالم دارد بي خبر باشيم؟ 

شناخت مهدي (عج) و بركات اجتماعي،سياسي
شناخت عميق نسبت به امام زمان (عج) از بعد اجتماعي هم ضرورت دارد. وقتي افراد تشكيل دهنده جامعه ، آن گونه كه شايسته است امام خود را بشناسد، رفتار فردي و اجتماعي آنها تحت تاثير آن معرفت قرار مي گيرد.
1- امروز بيشترين تلاش دشمن براي اين است كه ملت هاي اسلامي را نسبت به آينده خود نگران و نااميد كند و هويت فرهنگي و ديني آنان را نابود ساخته و فرهنگ و تمدن آنها را نا كار آمد جلوه دهد. آشنايي عميق با امام مهدي (عج) و اهداف قيام و انقلاب او، نهال اميد را در دل ها مي روياند و اين اميد سبب حركت ، رشد و بالندگي آنان مي شود. همان گونه كه انقلاب اسلامي ، نتيجه همين اعتقاد و بينش بود و پايداري در جنگ ، محصول اميد به پيوستگي حركت ما به انقلاب جهاني مهدي(عج).
2- شناخت امام زمان ،مانعي از همكاري و همراهي با ظلم و ستمگران مي شود.آن كه با امام مهدي (عج) آشنا شد، ميداند و مي فهمد كه منتظر امامي است كه هرگز با ظلم و ستم سازش نخواهد كرد. بنابر اين مي كوشد كه خود نيز اين گونه باشد.
3- آن كه امام زمان خود را به عنوان مصلح جهاني شناخت ، در جهت اصلاح و اخلاق و رفتار خود تلاش مي كند تا براي جبهه ايمان عنصري مفيد و موثر و كار آمد باشد، بلكه به اصلاح ديگران نيز مي پردازد.
بنابر اين اجتماع منتظر، اجتماعي است كه در پرتو ياد و نام امام زمان(عج) ، به سوي خوبي ها و ارزش ها پيش مي رود. جامعه اي اين چنين ، جمعيتي هدف دار است و به سوي اهداف الهي و انساني حركت خواهد كرد واين همه از بركات معرفت و آگاهي ژرف نسبت به امام است. تذكر ديگر اين كه ، جامعه منتظر باعث تعجيل فرج و تحقق پيروزي نهايي است. 

بايستگي شناخت امام از نظر فرهنگي
با توجه به بركات فراوان معرفت امام عصر(عج) ، دشمن از وسايل مختلف براي مقابله با فرهنگ مهدويت استفاده مي كند . گاهي افرادي را اجير مي كند تا كتاب و مقالاتي را بنويسند و ذهن جوانان ما را گرفتار شبهات كنند و گاهي با ساختن فيلم ها، با ايجاد مسائل خرافي و دروغ و يا ساختن فرقه هاي گمراه و ساختگي ، در انحراف نسل جوان مي كوشد. در چنين فضايي بايد با تلاش فرهنگي در عرصه معارف مهدوي، راه را بر هجوم دشمن بسته و خود و عناصر جامعه را حفظ كنيم. مقام معظم رهبري (مد ظله) مي فرمايد:
" در نقطه مقابل تلاش دشمن، در جهت اعتماد و عمل و تبليغ و تبيين حقيقت مهدويت حركت كنيم". 5

پي نوشت:
1- بحار الانوار، ج 5،باب 15، ج 1، ص 312.
2- مفاتيح الجنان، زيارت جامعه كبيره.
3- شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمه، ج2،ص409،ج2.
4- كافي ، ج1 ، باب نوادر، ص143.
5- فصلنامه انتظار ، شماره 2، ص 37.

مقاله هاي مرتبط:


      
 
 كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به دبيرخانه‌دائمي‌اجلاس‌دوسالانه‌بررسي‌وجودي‌ابعادحضرت‌مهدي(عج)مي‌باشد