1397/11/04 پنج شنبه

نیمه شعبان سالروزولادت حضرت ولي عصرمهدي موعود (عج) بر عموم مسلمين جهان مبارك باد......قال الكاظم عليه السلام: يُغيبُ عن أبصار الناس شَخصُهُ و لايُعيبُ عن قُلوب‌المؤمنين ذِكره؛ او (حضرت مهدي عجل‌الله‌تعالي‌فرجه الشريف) از ديده مردم پنهان مي‌شود، ولي يادش در دلهاي مؤمنين هيچگاه فراموش نمي‌شود

  
 

تاريخ نشر: 20/8/1388

مبحث: مقالات تخصصي

نويسنده: administrator

منبع: مركزمطالعات مهدويت قم

مطالعات: 1475

بازگشت >>
نظرسنجي: ( 3 راي) 
  امام مهدي (عج) در احاديث شيعه و سني
خلاصه:

شناخت دين بر دو پايه است:
عقل: عقل بشر محدود است و كليات را درك مي كند و پاسخگوي بسياري از سئوال هاي انسان نيست. به عنوان مثال: عقل به ما مي گويد به صورتي بايد از نعمت دهنده تشكر كرد ولي چگونگي اين شكر گذاري را بيان نمي‌كند.
نقل: نقل از قرآن و سنت تشكيل شده است. قرآن مانند قانون اساسي است بيان امور جزئي را به سنت واگذار كرده است. مثال: در قرآن وجوب نماز و اينكه نماز انسان را از بدي و زشتي ها باز مي دارد ، آمده است1ولي چگونه انجام دادن و تعداد ركعت هاي آن را سنت و احاديث پيشوايان معصوم بيان مي كند. در نتيجه سنت در ميان منابع ما نقش ويژه اي دارد. حالا ببينيم مهدويت چقدر و چگونه در آن بيان شده است.
با نگاهي كلي به احاديث مي بينيم بيش از پنجاه نفر از صحابه روايات مربوط به امام مهدي (عج) را از رسول گرامي نقل كرده اند. برخي از محققان 1941 روايت را بدون تكرار از پيشوايان معصوم در مورد مهدويت جمع آوري كرده اند كه 560 حديث آن از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است .2 كتاب هاي زيادي قبل و بعد از ولادت امام مهدي (عج) در مورد ايشان نوشته شده است. گروهي از عالمان شيعي و سني بنابر كثرت روايات قايل به تواتر اين اخبار در مورد آمدن امام مهدي (عج) شده اند. محمد بن حسين آبري شافعي (363ق) در كتاب مناقب شافعي مي گويد: اخبار بشارت رسول خدا (ص) به آمدن "مهدي" به دليل كثرت مخبران و راويان به حد تواتر رسيده است.3
روايات نقل شده در مورد امام مهدي (عج) را مي توان به چهار گروه تقسيم كرد.
1- روايات تفسيري: رواياتي كه در ذيل آياتي از قرآن نقل شده و آن ها را بر مهدويت تطبيق كرده اند.
2- روايات اخباري: احاديثي كه از آينده خبر مي دهند مانند: وقوع غيبت،علايم ظهور، دوران حكومت
3- روايات تبييني: رواياتي كه بيان كننده دلايل غيبت،اهميت انتظار، وظايف منتظران و ... هستند.
4- روايات تاريخي: احاديثي كه نسب و ولادت و معجزات امام مهدي (عج) را مطرح مي كنند.
از نگاهي ديگر احاديث مربوط به مهدويت به دو دسته تقسيم مي شوند: احاديث عام و احاديث خاص
1. احاديث عام: رواياتي كه موضوعاتشان بيان جانشيني رسول خدا(ص) است4مانند: حديث ثقلين- حديث دوازده خليفه و حديث، هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد ،مرگش جاهلي است.
كه به يك مورد به طور اختصار پرداخته مي شود: 

بيان حديث ثقلين:
حدود 34 نفر از صحابه پيامبر گرامي اسلام و بسياري از بزرگان شيعه و سني مانند: مسلم،ترمذي، و احمدبن حنبل اين حديث را نقل كرده اند.5 مضمون و ترجمه اين حديث شريف:
پيامبر اكرم در آخرين روز هاي زندگاني خود در جمع مسلمانان فرمودند:"من دو چيز گرانبها رادر ميان شما به امانت مي گذارم، اگر از اين دوپيروي كنيد،بعد از من هرگز گمراه نخواهيد شد. يكي از اين دو از هم جدا نمي شوند تا اينكه كنار حوض كوثر بر من وارد خواهند شد. پس بنگريد با اين دو چگونه بر خورد كنيد."
مراد از اهل بيت چه كساني هستند؟ بنابر گفتار عالمان شيعي و سني مراد از اهل بيت حضرت علي و فاطمه و فرزندان آنان مي باشند كه پيامبر اسلام در جاهاي مختلف آنان را به عنوان اهل بيت خود معرفي كردند.6
امام مهدي (عج) و حديث ثقلين : هم اكنون قرآن كريم بدون هيچ گونه تحريفي در ميام ما است، اما از اهل بيت، هم اكنون چه كسي در كنار قرآن است تا مسلمانان با پيروي از اين دو چيز گرانبها هرگز دچار گمراهي و انحراف نشوند؟ عالمان شيعي و اهل سنت از پيامبر اكرم(ص) نقل كرده اند كه فرمودند: مهدي از عترت و اهل بيت من و از فرزندان فاطمه است.7
در نتيجه هم اكنون امام مهدي (عج) مصداق اين حجت و عدل قرآن مي باشد و پيروي از او بر ما لازم است.
2. احاديث خاص: مراد از آن، احاديثي است كه در مورد مهدويت وارد شده است.
در اين زمينه بسياري از مسايل مورد اتفاق شيعه و اهل سنت است به صورتي كه اگر" مهدي" با ويژگي هاي مطرح شده در روايات، از كنار كعبه ، خانه خدا قيام خود را آغاز كند، تمامي مسلمانان اعتراف با آمدن او مي كنند. در اين نوشتار به بيان برخي از عرصه هاي مشترك ميان شيعه و سني در مورد امام مهدي (عج) مي پردازيم. بيان موارد مشترك:
1. اصل مهدويت: در روايات فريقين در حد تواتر آمده است در آخر الزمان شخصي به نام :مهدي" از فرزندان پيامبر قيام خواهد كرد. اين حجر عسقلاني مي گويد: اخبار به حد تواتر دلالت دارد بر اينكه "مهدي" از اين امت است.8
2. وجوب اعتقاد به مهدي: يكي از واجبات مهم در دين اسلام اعتقاد به آمدن "مهدي" است به صورتي كه منكر خروج او كافر معرفي شده است. جابربن عبدالله از پيامبر (ص) نقل مي كند:" كسي منكر خروج مهدي(عج) باشد، به آنچه بر محمد(ص) نازل شده، كافر گرديده است".9
3. جهاني بودن دعوت و حكومت او، بر اين مسئله آيات قرآن نيز دلالت دارد.10
4. عدالت گستري امام مهدي(عج) ، فراگيري عدل و داد در بسياري از روايات مربوط به حضرت بيان شده است. ابو سعيد خدري از پيامبر اسلام(ص) نقل مي كند، مهدي از من است. او زمين را از عدل و داد پر مي كند همان گونه كه از ظلم و جور پر شده است. 11
هم نام پيامبر(ص) بودن مهدي(عج) و بيعت ميان ركن و مقام در آغاز قيام او و نزول عيسي بن مريم(ع) در زمان امام مهدي(عج) و اقتدا كردن به او در نماز و خسف بيداء و فراواني نعمت در زمان او و مشخصات ظاهري امام و از فرزندان فاطمه بودن مهدي(عج) و.....از مارد ديگر مشترك ميان شيعه و اهل سنت است. تنها فرق ميان علماي شيعي و سني در مهدي نوعي و شخصي است.
شيعيان معتقدند امام مهدي(عج) فرزند امام حسن عسكري(ع) و امام دازدهم ي باشد و هم اكنون زنده است وا زعمر او بيش از هزار سال مي گذرد و لي اهل سنت اعتقاد به مهدي نوعي دارند يعني "مهدي" بااين ويژگي ها در آخر الزمان خروج و عدل و داد را در سراسر زمين پياده خواهد كرد.
 منابع مورد استفاده:امام مهدي(عج) در احاديث شيعه و سني ، محمد امين بالا دستيان و ديگران، بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود(عج)، تهران،1384 ش، چ ا

پي نوشت:
1- نساء / 103- عنكبوت / 45.
2- به معجم احاديث امام المهدي مراجعه شود.
3- التذكره ، ص 701
4- صحيح بخاري،ج 5 ، ص13- صحيح مسلم،ج6،ص21
5- صحيح مسلم،ج4،ش 2408- سنن ترمذي ج 5 ش 3788 – عبقات الانوار،ج2،ص824
6- الدر المنثور،ج6،ص606-سنن ترمذي،ج5،ص352،- صواعق المحرقه باب 9،ص121
7- عقد الدرر،ص35-الحاوي للفتاوي ج2 ص85- مسند احمد، ص376-كمال الدين ج1،ص287.
8- فتح الباري،ج 5، ص362
9- الحاوي للفتاوي،ج2،ص83
10- توبه/33- صف/9-فتح/28-نور/55-انبيا/105
11- سنن ابي داوود،ج4،ص107 ص4285.

مقاله هاي مرتبط:


      
 
 كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به دبيرخانه‌دائمي‌اجلاس‌دوسالانه‌بررسي‌وجودي‌ابعادحضرت‌مهدي(عج)مي‌باشد