1397/11/04 پنج شنبه

نیمه شعبان سالروزولادت حضرت ولي عصرمهدي موعود (عج) بر عموم مسلمين جهان مبارك باد......قال الكاظم عليه السلام: يُغيبُ عن أبصار الناس شَخصُهُ و لايُعيبُ عن قُلوب‌المؤمنين ذِكره؛ او (حضرت مهدي عجل‌الله‌تعالي‌فرجه الشريف) از ديده مردم پنهان مي‌شود، ولي يادش در دلهاي مؤمنين هيچگاه فراموش نمي‌شود

  
 

تاريخ نشر: 20/11/1387

مبحث: مقالات تخصصي

نويسنده: administrator

منبع:

مطالعات: 1337

بازگشت >>
نظرسنجي: ( 1 راي) 
  بشارت قرآن و كُتب مقدس ‌آسماني به ‌دولت الهي آخرالزمان، موعود در قرآن
خلاصه:

تدوین: نفیسه‌السادات شمس و دکتر داود میرزائی مقدم

1-‌ قرآن و روايات متواتره‌ي اسلامي و كتب مقدسه‌ي آسماني عموماً و نوشته‌هاي گروهي از مدعيان نبوت احياناً به الحان گوناگون و تعبيرات مختلف بشريت را به يك آينده‌ي درخشان و عصر مشعشعي نويد و بشارت داده‌اند كه جهان در آن عصر، روضه‌ي ‌رضوان شود، نمونه‌اي از حيات در بهشت برين در همين جهان تشكيل گردد. تو گويي جهان، افرينش نويني به خود گرفته است. در آن عصر، زمام اجتماع كبير جهاني از دست بيدادگران بيرون رود و حكومت و داوري به دست با كفايت برگزيدگان خدا و پرهيزگاران افتد. و رياست و دولت حقه الهيه و زمام‌داري جهان بشريت، به امر لازم‌الاجراء الهي در آن زمان، مخصوص موعود كل ملل و مرغوب عموم طوائف، حضرت مهدي قائم آل‌محمد(عج) حجت‌بن الحسن العسكري خواهد بود.
قرآن كريم كه مهم‌ترين منبع اسلامي است، در اين زمينه بدون اين‌كه وارد جزئيات شود يك بحث كلي و اصولي دارد يعني؛ خبر از تحقق يك حكومت عدل جهاني در سايه‌ي ايمان.
چند نمونه از آياتي كه اين بحث را مطرح ساخته، در زیر به نظرتان می‌رسد:
1- وعد‌ا... الذين آمنوا منكم وعملواالصالحات ليستخلفنهم في‌الارض كما استخلف‌الذين من قبلهم وليمكن لهم دينهم‌الذي ارتضي لهم و ليبدلهنم من بعد خوفهم امنا يعبد ونني لايشركون بي‌ شيئا ومن كفر بعدالفاسقون.
«خداوند متعال آن دسته از شما مردم را كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام دادند وعده داده كه قطعاً ايشان را حكم‌ران روي زمين خواهد كرد، همان‌گونه كه به پيشينيان آن‌ها خلافت روي زمين را بخشيد و خوف ايشان را تبديل به ايمني خواهد كرد...»
مواردي كه دراين آيه ازجانب خدا به انسان‌هاي صالح كه اعمال شايسته انجام داده شده اين امورسه‌گانه است:
1- استخلاف في‌الارض 2- تمكين دين 3- تبديل خوف به امنيت
نبي اكرم(ص) فرمود: «خواهد آمد روزي كه عهد ذلت و خواري ظالمان و منافقان و ملحدان است و روز عزت و رفعت و عبادت و بندگي مؤمنان و آن روز، روز ظهور مهدي(عج) است كه از تمام مراتب دين چيزي نباشد كه نداند و يا داند و نفرمايد.»
از حضرت امام محمدباقر(ع) در تفسير اين آيه آمده است كه فرمود: «اين آيه اشاره به قيام قائم(عج) است.»
2- «هوالذي ارسل رسوله بالهدي ودين الحق ليظهره علي‌الدين كله...»
«او كسي است كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر تمامي اديان پيروزش گرداند...»
امير مؤمنان علي(ع) هنگامي كه آيه‌ي «هوالذي ارسل رسوله بالهدي...» را تلاوت فرمود، از ياران خود پرسيد: «آيا اين پيروزي ظاهر شده است؟» عرض كرد: آري! فرمود:«نه سوگند به كسي كه جانم به دست اوست اين پيروزي آشكار نمي‌شود مگر زماني‌كه هيچ آبادي روي زمين باقي نماند مگراين‌كه صبح و شام بانگ «لااله‌الاالله» ازآن به‌گوش رسد.»
حضرت امام باقر(ع) مي‌فرمايد: «اين پيروزي به هنگام قيام مهدي(عج) از آل‌محمد(ص) خواهد آمد، آن‌چنان كه هيچ‌كسي در جهان باقي نمي‌ماند مگر اين‌كه اقرار به محمد(ص) خواهد كرد.»
3- «وقأتلوهم حتي لاتكون فتنه ويكون‌الدين كله‌الله...»
«و با آنان بجنگيد تا فتنه‌اي بر جاي نماند و دين يك سره از آن خدا گردد...»
محمدبن مسلم مي‌گويد: به امام باقر(ع) عرض كردم تأويل اين سخن پروردگار متعال كه در سوره‌ي انفال مي‌فرمايد: «وقاتلوهم حتي...» چيست؟ حضرت فرمودند: «هنوز تأويل اين آيه نيامده است پس زماني كه تأويل آن فرا رسد، با كافران پيكار شود و مشركان كشته شوند تا به توحيد و خداي يگانه ايمان آورند و مشركي باقي نماند و اين به هنگام ظهور قائم اهل‌بيت(ع) است.»
4- «قال موسي لقومه استعينوا بالله واصبروا ان‌الارض‌لله يورثها من يشأ من عباده والعاقبه للمتقين.» در «كتاب غيبت» نعماني از امام باقر(ع) روايت شده كه فرمود: «دولت ما آخرين دولت‌هاست» و اهل‌بيتي كه براي ايشان دولتي باشد، باقي نمي‌مانند، مگر آن‌كه پيش از ما سلطنت مي‌كرديم مي‌ديدند هر آينه سلوك مي‌نموديم، مثل سوك اين جماعت و اين است قول خداي عزوجل «والعاقبه للمتقين» پيامبر اسلام(ص) فرمود: «القائم المهدي هو وارث‌الارض وما فيها.»
5- «اعلموا ان‌الله يحيي‌الارض بعد موتها...» امام‌ باقر(ع) فرمود:«خداوند زمين را به وسيله‌ي قائم(عج) زنده كند، پس او در زمين، عدل و دادگري كند و زمين را پس از مرگش از ظلم به ‌وسيله‌ي عدل زندگي و حيات بخشد.»
6- ... وله اسلم من في‌السموات والارض طوعاً وكرها واليه يرجعون.» رسول اكرم(ص) مي‌فرمايد: «روزي كه مهدي موعود امام قائم(عج) قيام كند به عدالت حكومت كند و در دوران حكومت او در روي زمين از جور و ستم اثري يافت نشود... و پيرو هيچ ديني در روي زمين باقي نمي‌ماند مگر اين‌كه اسلام مي‌آورد، آيا نشنيده‌ايد كه خداوند سبحان مي‌فرمايد: «وله اسلم من في‌السموات والارض...»
7- «ولقد كتبنا في‌الزبور من بعدالذكر الارض يرثها عبادي‌الصالحون
«و ما بعد از ذكر تورات در كتاب زبور داود(ع) نوشتيم كه بندگان صالحمان وارثان زمين خواهند بود.»
در تفسير مجمع‌البيان در ذيل آيه‌ي فوق از امام باقر(ع) نقل است: «هم اصحاب المهدي في‌ آخرالزمان.» اين آيه و نظاير آن تصريح مي‌كنند كه بشارت دولت حقه‌ي امام زمان(عج) در كتب گذشته نيز ذكر شده است.
8- «ونريد ان نمن علي‌الذين استضعفوا في‌الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثين، ونمكن لهم في‌الارض ونري فرعون وهامان وجنودهما منهم ماكانوا ايحذرون.»
«ما اراده كرده‌ايم كه بر ضعفاي زمين منت نهاده، پيشوا و ارشاد زمينشان گردانيم و در زمين قدرتشان دهيم...»
رواياتي چند در اين باره در تفاسير مجمع‌البيان و الميزان تصريح به اين دارد كه «الذين استعضعفوا في‌ا‌لارض» اهل‌بيت مكرم رسول خدا(ص) و ائمه‌ي هدي(ع) مي‌باشند. و آخرين ايشان حضرت حجت‌بن الحسن(ع) است كه در اولين لحظات پس از ولادتشان اين دو آيه‌ي شريفه را تلاوت فرمودند.
9- «امن يجيب المضطر اذا دعاء ويكشف السوء ويجعلكم خلفاء الارض اله مع‌الله قليلا ما تذكرون.» حضرت صادق(ع) فرمود:«اين آيه‌ نازل شده در حق قائم اوست والله مضطر هرگاه دو ركعت نماز بخواند در مقام ابراهيم(ع) و خداي را بخواند پس اجابت مي‌كند او را و برطرف مي‌كند سوء را و او را خليفه‌ي زمين مي‌گرداند.»
10- «بقيه‌ا... خيرلكم ان كنتم مؤمنين» از اين آيات و آيات بسيار ديگر كه با استشهاد از روايات، در شأن حضرت صاحب‌الامر(عج) نازل شده است، دنيا روزي را در پيش دارد كه حكومت به دست صالحان خواهد افتاد و شر و فساد به كلي از عالم انساني رخت خواهد بست. چنان‌‌كه رسول اكرم(ص) در بشارت به اصحابشان فرمايند: «ابشركم بالمهدي يملاالارض قسطاً كما ملئت ظلماً و جوراً.»
بدين ترتيب و با توجه به اين كه زمان ظهور نيز معلوم نيست و هر آن ممكن است اتفاق بيفتد، بنابراين امت‌هاي مختلف به جاي مأيوس شدن و دست روي دست گذاشتن بايد با جديت هر چه بيش‌تر در اصلاح امر خويش و تربيت ديگر افراد صالح جهت فراهم آوردن نيروهاي لازم براي تسخير عالم و پاك‌سازي دنيا از لوث وجود فاسدان و مفسدان، كوشا، جدي و مصمم باشند و هيچ‌گونه توجيه و دليلي براي مأيوس شدن ندارند.
2- بشارت كتب آسماني ديگر و دولت الهي آخرالزمان:
1- در تورات و كتب ديني بني‌اسرائيل (مزامير داود و...).
2- در اناجيل (متي، لوقا، مرقس، يوحنا و...).
3- در كتب زرتشت (زند، جاماسب‌نامه و...).
4- در كتب هندوها (وشن، جوك، ددانگ و...).
5- در كتب قديم چين و مصر و... .
6- در غرب و كتب غربي (كتاب نهضت منجي‌گري امريكايي و...).
در تورات و كتب انبياء پيرو تورات:
1- در كتاب «مزامير داود» مزمور 27 چنين مي‌خوانيم:«... زيرا كه شريران منقطع خواهند شد و اما متوكلان به خداوند وارث زمين خواهند شد. هان، بعد از اندك مدتي شرير نخواهد بود. در مكانش تأمل خواهي كرد و نخواهد بود. اما حكيمان (صالحان) وارث زمين خواهند شد.»
و نيز در همان مزمور 27 جمله 22 مي‌خوانيم: « ... متبركان خداوند وارث زمين خواهند شد اما ملعونان وي منقطع خواهند شد.»
و در جمله‌ي 29 در همان مزمور آمده: «صديقان وارث زمين شده، ابداً در آن ساكن خواهند شد.»
2- در «زبور داود(ع)» مزمور 72 آن حضرت را به عنوان ملك‌زاده كه بزرگ‌ترين و كامل‌ترين مظهر عدل الهي معرفي نموده است: «اي خدا شرع و احكام خود را به ملك و عدالت خود را به ملك‌زاده عطا فرما تا اين كه قوم تو را به عدالت و فقراء تو را به انصاف حكام نمايد. از دريا تا به دريا و از نهر تا به اقصي‌نقاط زمين سلطنت خواهد نمود. صحرانشينان در حضورش خم خواهند شد و دشمنانش خاك را خواهند بوسيد... بلكه تمامي ملوك با او كُرنش خواهند نمود و تمامي امم، او را بندگي خواهند كرد... اسم ذوالجلال او ابداً مبارك باد و تمامي زمين شود.»
مورد دُعاي حضرت داود(ع) كه اي خدا شرع و احكام خود را به «ملك» عنايت فرما، همان نور قدوس حضرت محمدبن عبدا...(ص) است و «ملك‌زاده» كه مظهر تمام عدل الهي خوانده شده، دوازدهمين جانشين و فرزند وي محمدبن الحسن‌ عسكري(ع) است.
3- در كتاب «حيقوق» نبي، فصل 7 مي‌خوانيم: «... و اگر چه تأخير نمايد، برايش منتظر باش، زيرا كه البته خواهد آمد و درنگ نخواهد نمود بلكه جميع امت‌ها را نزد خويش جمع مي‌كند و تمامي را براي خويش فراهم مي‌كند.»
4- در كتاب «اشعياي نبي» فصل 11 در بحثي كه سراسر تشبيه است مي‌خوانيم: «و نهالي كه از تنه‌ي یسي برآمده، شاخه‌اي از شاخه‌هايش قد خواهد كشيد. ذليلان را به عدالت حكم و براي مسكينان زمين براستي تنبيه و مايه‌ي بيداري خواهند بود. كمربند كمرش عدالت و وفا نطاق ميانش خواهد بود و گرگ با بره سكونت داشته و طفل كوچك راعي (شبان) ايشان خواهد بود... و در تمامي كوه مقدس من هيچ فرد ضرر و فساد نخواهد كرد زيرا كه زمين از دانش خداوند مثل آب‌هايي كه دريا را فرا مي‌گيرند پُر خواهد شد.
یسی به معناي قوي پدر حضرت داود(ع) بود، نهالي كه از تنه‌ي یسي خواهد روييد و مورد بشارت و آيات فوق است، محتمل است يكي از اين 4 شخصيت، يعني؛ حضرت داود(ع)، سليمان(ع)، عيسي(ع) و حضرت محمدبن الحسن ‌العسكري(ع) باشند، زيرا: داود(ع) و سليمان(ع)، فرزندان پسري یسي و حضرت عيسي‌بن‌ مريم(ع) نواده‌ي دختري وي و حضرت محمدبن‌ الحسن(ع) نيز از جانب مادرش، نرجس‌خاتون كه دختر پادشاه روم و از نسل داود(ع) است. نواده‌ي دختري یسی مي‌باشد. موقعيتي كه در آيات فوق توصيف شده از آغاز بعثت تاكنون به مرحله‌ي ظهور نرسيده است. لذا مورد بشارت يقيناً حجت‌بن‌ الحسن(عج) مي‌باشد.
5- در كتاب «حكي نبي» فصل 2، آيه‌ي 7 مي‌فرمايد: «تمامي امم را به هيجان مي‌آورم و مرغوب همگي طوائف خواهد آمد و پُر مي‌كنم اين خانه را از جلال امر خداي لشگرهاست.»
برحسب نصوص متواتره‌ي اسلامي و كتب مقدسه‌ي انبياء حامل لوا و انقلابي جهاني و پرچم‌دار نهضت بي‌سابقه‌اي كه تمامي ملل جهان را به‌ هيجان مي‌آورد و مرغوب و مورد انتظار جهانيان است. حضرت محمدبن الحسن، قائم و مهدي‌ آل‌محمد(ص) مي‌باشد كه خانه‌ي خدا را پُراز جلال كند و آيين خدا را در سراسر جهان منتشر سازد جز آن‌كه اهل هر ديانت و ملتي مرغوب طوائف و منجي بشريت را به عنوان پيشواي خود معرفي نمود و پيمبر خود را حامل اين لواء مي‌پندارد.
6- دركتاب «دانيال نبي(ع)» فصل 12: 13-1 نيز درمورد ظهور در رجعت آمده است كه:«از خوابندگان در خاك زمين بسياري بيدار خواهند شد، بعضي جهت حيات ابدي و بعضي از براي شرم‌ساري و حقارت ابدي.»
7- در كتاب «وحي كودك» (نبوئت هيلد)، حرف تاء، اشاراتي مرموز به بعضي از علائم آخرالزمان و رجعت و شخصيت حضرت حجت(عج) دارد: «بياييد ساعتي كه فرج قوي شود و نبوت بسيار گردد و مانند سيل جهان را پُر كند، زياد شود، شرافت بسيار گردد، جبروت و گشوده شوند اسيران و بنديان.» وحي فوق بشارت از يك عصر درخشان و سعادت عمومي جهان مي‌دهند كه عالم انسانيت، حيات نويني يافته و نتيجه و هدف انبياء الهي و رجال برجسته وحي يك جا و به تمام معنا آشكار گردد و فرج و نصرت الهي با نهايت قدرت و جبروت هويدا شود كه گويي تمامي پيامبران الهي به يك جا گرد آمده و آن چنان ايجاد انفجار و انقلاب روحاني و معنوي نموده‌اند كه آثار دعوت و تربيت آنان هم‌چون سيل جهان را پُر كرده و سراسر كُره‌ي مسكون بشريت به زير پرچم حق و عدالت گرد آيند.
8- كتاب «سرود سليمان(ع)» فصل 5: 15-10«دهانش شيرين است و نامش محمد(ص) است، اين محبوب من است و اين يار من است...» لفظ محمد(ص) دربشارت فوق متحمل است راجع‌به محمدبن الحسن(ع) باشد كه نامش محمد(ص) است و محامد پيامبران(ع) و برگزيده‌ي صفات و امتيازات آنان در وي جمع است.
9- در كتاب «صفيناه نبي» فصل 3 فرمايد: «در آن وقت برگردانيم به قوم‌ها لب پاكيزه براي خواندن همه‌ به نام خداي و عبادت كردن ايشان به يك روش.»
10- در «انجيل متي» فصل 24 انجيل: «چون كه برق از شرق مي‌آيد و تا به مغرب ظاهر مي‌گردد، آمدن فرزند انسان نيز چنين خواهد بود... خواهند ديد فرزند انسان را بر ابرهاي آسمان كه مي‌آيد با قدرت و جلال عظيم! و فرشته‌هاي خود را (ياران خود را) خواهد فرستاد با صور بلند آواز و آنان برگزيدنشان را جمع خواهند نمود.»
11- در «انجيل لوقا» فصل 12 آمده است: «كمرهاي خود را بسته و چراغ‌هاي خود را افروخته داريد و شما مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را مي‌كشند... تا هر وقت بيايد و در بكوبد بي‌درنگ براي او باز كنيد... زيرا در ساعتي كه گمان نمي‌بريد، پسر انسان مي‌آيد.»
12- در «انجيل مرقس» فصل 13 در مورد انتظار فرا رسيدن صاحب‌خانه فرمايد: «پس برحذر و بيدار شده دُعا كنيد زيرا كه نمي‌دانيد كه آن وقت كي مي‌شود... زيرا نمي‌دانيد كه صاحب‌خانه كه مي‌آيد در شام يا نصف شب يا بانگ خروس‌ يا صبح.»
13- در «مكاشفات يوحناي لاهوتي» فصل 12:14 اشاره به غيبت حضرت مهدي(عج) و علت پنهان بودن وي نموده: «و آن مولود به منظور حفاظت قطعي از دست‌برد اهريمنان، براي زمان و زمانين و نصف زمان از نظر آن پنهان شد.»
14- و نيز در فصل 2: 28-26 و فصل 12: 17-1 پس آن‌كه اشاره به ولادت و خفاء مولد و غيبت حضرت مهدي(عج) مي‌كند، آن حضرت را قائم به شمشير خوانده است كه با عصاي آهنين بر بشريت حكومت مي‌‌كند. «و هركس كه غالب آيد و تا انجام اعمال مرا نگاه دارد، وي را بر قبايل اقتدار خواهم داد كه بر آن‌ها به عصاي آهنين حكم‌راني خواهد كرد...»
15- در «انجيل يوحنا» فصل (باب) 14 ايشان را به عنوان روح‌القُدس و حكم‌ران اين جهان و كسي كه معرفت همه چيز را به مردم خواهد داد نام برده، چنين مي‌گويد: «اين چيزها را وقتي هنوز با شما هستم مي‌گويم اما پشتيبان شما يعني روح‌القُدس همه چيز را به شما تعليم خواهد داد و آن‌چه را به شما گفته‌ام به ياد شما خواهد آورد. بعد از اين با شما زياد سخن نمي‌گويم زيرا حكم‌ران اين جهان مي‌آيد.»
در كُتب زرتشت:
1- در كتاب معروف «زند» پس از ذكر مبارزه‌ي هميشگي «ايزدان» و «اهريمنان» مي‌خوانيم: «آن‌گاه پيروزي بزرگ از طرف ايزدان و برانداختن تبار اهريمنان، عالم كيهان به سعادت اصلي خود رسيده نبي آدم بر تخت نيك‌بختي خواهند نشست.»
2- جاماسب در كتاب «جاماسب‌نامه» از زرتشت نقل مي‌كند كه مي‌گويد: «مردي بيرون آيد از زمين تا زيان، از فرزندان هاشم، مردي بزرگ‌سر، بزرگ‌تن و بزرگ‌ساق و بر آيين جد خويش و با سپاه بسيار و روي به ايران نهد و آباداني كند و زمين را داد كند.»
3- در همان كتاب پس از بشارت دادن به نبوت حضرت رسول(ص) مي‌گويد: «و از فرزندان دختر آن پيامبر كه خورشيد جهان و شام زمان نام دارد، كسي پادشاه دردنيا به حكم يزدان كه جانشين آخر آن، پيغمبر باشد. در ميان دنيا كه مكه باشد و دولت او تا به‌ قيامت متصل شود و... از خوبان و پيامبران گروه بسيار را زنده كند...»
4- جاماسب‌نامه، صفحه‌ي 121: «سوشيانس (نجات‌دهنده‌ي بزرگ) دين را به جهان رواج دهد، فقر و تنگ‌دستي را ريشه‌كن سازد. ايزدان را از دست اهريمن نجات دهند. مردم جهان را هم‌فكر و هم‌گفتار و هم‌كردار گرداند.»
5- در كتاب «زندو هومن‌سين» صفحه‌ي 25 سخن جاماسب را از قول استادش زرتشت چنين نقل مي‌كند:«پيش از ظهور سوشيانس پيمان‌شكني و دروغ و بي‌ديني درجهان رواج مي‌يابد و مردم از خدا دوري جسته ظلم و فساد و فرومايگي آشكار مي‌گردد و همين‌ها نيز اوضاع جهان را دگرگون ساخته، زمينه را براي ظهور نجات‌دهنده مساعد مي‌گرداند. وقايعي كه مصادف با ظهور مي‌شود عبارت است از علامات شگفت‌انگيزي كه در آسمان پديد مي‌آيد و دال بر آمدن خرد شهر ايزد مي‌باشد و فرشتگان از مشرق و غرب به فرمان او فرستاده مي‌شوند و به همه‌ي دنيا پيام مي‌فرستد، اما اشخاص شرور او را انكار مي‌كنند و كاذب مي‌شمارند و نگهبانان پيروزگر آسمان‌ها و زمين‌ها در برابر او سر فرود مي‌آورند.»
در كُتب هندوها:
1- در كتاب «شاكموني» كه از اعاظم كفره‌ي هند است. نيز اشاره به وحدت ديانت در زمان آن يگانه زمام‌دار روحاني و منجي بشريت كرده، گويد: «پادشاهي و دولت دنيا به فرزند سيد خلائق دو جهان «كشن» بزرگوار تمام شود راه كسي باشد كه بر كوه‌هاي شرق و غرب دنيا حكم براند و فرمان كند و... دين خدا يك دين شود و دين خدا زنده گردد و نام او «ايستاده» (قائم) باشد و خداشناس باشد.»
2- در كتاب «وشن جوك» از كُتب هندوها چنين آمده است: «سرانجام زمين به كسي برگردد كه خدا را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد.»
3- در كتاب «ديده»: «پس از خرابي دنيا، پادشاهي در آخرالزمان پيدا شود كه پيشواي خلايق باشد و نام او «منصور» باشد و تمام عالم را بگيرد و به آيين خود آورد و همه كس را از مؤمن و كافر بشناسد.»
در برخي روايات، منصور را يكي از اسماء حضرت مهدي(عج) خوانده‌اند و آيه‌ي «ومن قتل مظلوماً فقد جعلنا لوليه سلطاناً فلا يسرف في‌القتل انه كان منصوراً» را به‌آن حضرت منزل ساخته‌اند كه وي ولّي خون مظلومان و منصور مؤيد از جانب خداست.»
4- در كتاب «ددانگ» از كتب مقدسه‌ي برهمانيان آمده است: «... دست حق در آيد و جانشين آخر «متاطا» ظهور كند و شرق و غرب عالم را بگيرد، همه جا و خلائق را هدايت كند.»
5- در «پاتيكل» از كتب هندوان آمده است: «چون مدت روز تمام شود، دنياي كهنه نو شود و زنده گردد و صاحب ملك تازه پيدا شود از فرزندان دو پيشواي جهان كه يكي ناموس آخرالزمان (حضرت محمد(ص)) و ديگري صديق اكبر، يعني؛ وحي بزرگ‌تر وي كه نام او «پشن» (حضرت علي(ع)) است و نام آن صاحب ملك «راهنما» (هادي و مهدي) است. به حق پادشاه شود و خليفه‌ي «رام» (خدا) باشد و حكم براند و او را معجزه بسيار باشد.»
6- در كتاب «باسك» از كُتب هندوها: «دور دنيا تمام شود به پادشاه عادلي در آخرالزمان كه پيشواي فرشتگان و پريان و آدميان باشد و راستي حق با او باشد و آن‌چه در دريا و زمين‌ها و كوه‌ها پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمان و زمين آن‌چه باشد خبر مي‌دهد و از او بزرگ‌تر كسي به دنيا نيايد.»
7- در كتاب «اوپانيشاد» صفحه‌ي 737: «اين مظهر و يشنو مظهر دهم انقضاي كلي يا عصر آهن، سوار بر اسب سفيدي در حالي كه شمشير برهنه‌ي درخشاني به صورت ستاره‌ي دنباله‌دار در دست دارد ظاهر مي‌شود و شريران را تماماً هلاك مي‌سازد و خلقت را از نو تجديد و پاكي را رجعت خواهد داد... اين مظهر دهم در انقضاي عالم ظهور خواهد كرد.»

پي نوشت:
1- سوره‌ي نور، آيه‌ي 55.
2- نجم‌الثاقب، ميرزاحسين نوري، ص 128.
3- مهدي(عج)، انقلابي بزرگ، ناصر مكارم‌شيرازي، ص 124.
4- توبه، 33، فتح، 28، صف، 9.
5- همان، ص 135.
6- عصر ظهور، علي كرواني، ترجمه‌ي عباس جلالي، ص 357.
7- انفال، 39.
8- منتخب‌الاثر، باب 34، ص 290.
9- اعراف، 128.
10- نجم‌الثاقب، ص 140.
11- نجم‌الثاقب.
12- حديد، 17.
13- نجم‌الثاقب، ص 81، بقيه‌ا...، ص 217.
14- آل عمران، 83.
15- ارشاد مفيد، ص 4، 343 بحارالانوار، ج 52، ص 217.
16- انبياء، 105.
17- مجلد 4، چاپ بيروت، بخش دوم، ص 67.
18- قصص، 5- 4.
19- الميزان، ج 16، ص 11، چاپ دارالكتب الاسلاميه.
20- نجم‌الثاقب، ص 31.
21- نمل، 62.
22- نجم‌الثاقب، ص 8، 87.
23- هود، 86.
24- بحارالانوار، ج 51، ص 81، مسند احمد حنبل، ج 3، ص 37.
25- بشارات عهدين، محمد صادقي، ص 234.
26- بشارات عهدين، محمد صادقي، ص 248.
27- مهدي(عج) انقلابي بزرگ، ناصر مكارم‌شيرازي، ص 55.
28- مهدي(عج) انقلابي بزرگ، ناصر مكارم‌شيرازي، ص 55، بشارات عهدين، ص 252.
29- بشارات عهدين، ص 252.
20- بشارات عهدين، ص 238.
31- بشارات عهدين، ص 269.
32- بشارات عهدين، ص 233.
33- بشارات عهدين، ص 45.
34- بشارات عهدين، ص 241.
35- بشارات عهدين، ص 274، مهدي(عج) انقلابي بزرگ، ص 55.
36- بشارات عهدين، ص 277.
37- بشارات عهدين، ص 227.

مقاله هاي مرتبط:


      
 
 كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به دبيرخانه‌دائمي‌اجلاس‌دوسالانه‌بررسي‌وجودي‌ابعادحضرت‌مهدي(عج)مي‌باشد